MotoTote MTX:n moottoripyöränkuljetusteline vaikuttaa mielenkiintoiselta idealta. Telinen kiinnitetään auton peräkoukkuun aivan kuten polkupyöränkuljetustelinekin, ja moottoripyörä kulkee telineessä auton takana poikittain aivan kuten polkupyöräkin.
MotoToten mukana tulee ramppi, jonka avulla moottoripyöräsi on helppo lykätä autosi kyytiin. Rampille on oma säilytystilansa telineessä. Lisäksi väli pyörän sijainnista suhteessa autoon on säädettävissä, joten kyytiin mahtuu leveämpikin katettu pyörä.
Kun olet lykännyt pyöräsi ramppia telineeseen, pyörän etupyörä lukittuu paikalleen ja sitten sitoa pyörä tiukasti kiinni. Telineessä on kiinnityspisteet hihnoille pyörän molemmille sivuille.
Toisin kuin perävaunu, MotoTote ei tarvitse mitään ylimääräistä kuten rekisteröintiä tai vakuutusta, eikä se tee peruuttamista sen hankalammaksi kuin aiemminkaan.
MotoToten akseliväliä voi säätää aina 165,1 senttimetriin asti, joten se sopii varsin pitkäakselivälisillekin pyörille. Laite painaa 30 kilogrammaa ja se kantaa 272 kilogramman pyörän, joten kyytiin saa melko isonkin kulkineen.
Telineeseen sopii pyörä, jonka takapyörän maksimileveys saa olla 200 millimetriä eli 8 tuumaa, ja eturenkaan leveys voi olla enimmillään 5 tuumaa eli 125 mm.
Laitteen hinta Yhdysvalloissa on 599,99 dollaria, mikä tekee 509,45 euroa. MotoTote MTX Sport on tilattavissa myös muualle maailmaan, toimituksen pitäisi lähteä pari päivää tilauksesta. Rahti ja muut kulut päälle.
Riippuu tietysti vähän pyörästä, mutta ihan kevyen tai pienen auton perään ei tekisi mieli kokonaisuudessaan 300 kilon pakettia laittaa varsinkaan, kun peränylitystä voi tulla aika tavalla. Amerikassa suosittujen avolavapakujen kanssa MotoToten käyttö tuskin on ongelma, ja kevyemmän pyörän kanssa saattaa toimia kevyemmissäkin autoissa.
Hyvä idea joka tapauksessa. Onko laillinen Suomessa? Jos tiedät vastauksen, kerro se meillekin toimitus att motouutiset.fi.
MotoToten sivuille pääset tästä.