Vastamelukuulokkeen toimintaperiaate on sellainen, että kuulokkeissa on myös mikrofonit, jotka "kuulevat" korvan ulkopuoliset hälyäänet ja kuulokkeiden elektroniikka tuottaa niille vastakkaisessa vaiheessa olevaa vastamelua, jolla pyritään kompensoimaan ulkoa kuuluvat äänet ja tuottamaan hiljaisuuden.
QuietOnin oivallus on siinä, että laitteen mikrofoni on sijoitettu kuulokkeen sisälle, korvakäytävään, jolloin se kuulee juuri sen melun, mikä tulee korvaan sisälle, ja tuottaa sille vastakkaista ääntä. Tavallisissa vastamelukuulokkeissa mikrofoni on kuulokkeen ja samalla korvan ulkopuolella. Melu ei ole tietenkään silloin sama kuin korvan sisällä, koska vastamelukuulokkeissa on yleensä myös passiivisesti ääntä vaimentava elementti, joka samalla sovittaa kuulokkeen mahdollisimman tiiviisti korvaan.
Laitteen rakenne mahdollistaa vaimennuksen myös äänille jotka tulevat korvakäytävään kalloa pitkin johtumalla.
QuietOnille luvataan markkinoiden parasta vaimennusta, jopa 40 desibeliin asti. Tähän on vaikea ottaa kantaa kokeilematta kuulokkeita. Esimerkiksi Orelon muotoon valettujen yksilöllisesti valmistettujen korvatulppien vaimennukseksi luvataan 27 desibeliä, ja ne on käytössä todettu todella hiljaisiksi.
Orelon muotin valutilanteessa korvakäytävään tulevan ääni laskee 30 desibeliä, ja siinä tilassa ei juuri kuule kuin oman verenkierron äänen, joka kuuluu kohinana. Tosin muottivalun aikana ei tietenkään voi ajella moottoripyörällä.
Yleisesti kuulosuojainten, korvatulppien tai vastamelukuulokkeiden vaimennusteho riippuu paitsi äänen laadusta ja voimakkuudesta, myös äänen taajuudesta sekä tietenkin jossain määrin myös kuulijan subjektiivisista ominaisuuksista ja kokemuksista.
QuietOnin kuulokkeiden yksi muista poikkeava ominaisuus on se, että vaimennus on voimakasta noin 1000 hertsin kohdalla. Se kuulostaa kiinnostavalta paitsi lentokone- ja junamatkustajien, myös moottoripyöräilijöiden näkökulmasta. Moottoripyöräillessä ajomelu syntyy valtaosaltaan kypärään osuvista ilmanpyörteistä ja ajoviimasta, joiden äänitaajuus osunee lähemmäs noita taajuksia.
Normaaleilla liikennekelpoisilla äänenvaimentimilla varustetuissa moottoripyörissä moottorin melu ei yleensä ole merkittävä melunlähde.
Yksi selkeä puute esimerkiksi Bosen kuulokkeisiin verrattuna QuietOneissa on: niitä ei voi käyttää äänentoistoon, eli niillä ei pysty kuuntelemaan musiikkia, kuten Boseilla. Tämä johtunee rakenteesta, jossa mikrofoni on korvakäytävässä.
Kuten kuvista näkyy, QuietOnin vastamelukuulokkeet pakkauksineen ovat pienikokoiset. Tulevatko ne liikaa korvasta ulos, niin että painavat korvaa kypärää käytettäessä, on niin ikään mielenkiintoinen kysymys.
Laitteelle luvataan peräti 50 tunnin käyttöaika, joten niistä saattaa olla iloa myös rautahanurikuskeille.
Langattomuudesta on tietysti etua, koska minkäänlaisia kaapeleita ei tarvita. Kuulokkeet käynnistyvät automaattisesti. Odotamme mielenkiinnollla mahdollista testikäyttöä.
Kuulokkeita voi tällä hetkellä tilata Indiegogo-kampanjan kautta hintaan 153 euroa. Postitus kuuluu hintaan. Valmistajan kotisivulle pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
Testi: sopivatko Bosen vastamelukuulokkeet mp-käyttöön?