Rojektia pukkoo tuas (ja teksti toimituksen pyynnöstä pulla kahveeta vastaan Kuopion mp-messuilla, vai miten se oli?). Oltiinpa jälleen kerran talavimoppoilemassa koko Pottapiät MC-kerhon voemalla tuolla Tahkon maesemissa.

Mikäpä ol ajellessa ku ol kaanis siä.

Tulpa siinä ajellessa puhheeks penkinlämmittimet, joka omassakin härpäkkeessä on. Monikin sellasen haluvais, mutta ovat juuttaan kalliita laittoo jäläkikätteen. Ylleensä oes ostettava koko penkki. Ja jos sattuu olemaan usseempikin mopo, mihinkä sen niistä laettas?

No, TI-henkilöille olis tuas ”rojekti”. Siirrettävä geelipehmusteinen penkinlämmitin. Nyt sitten niin että useampikin ymmärtää ilman tulkkia...

2. Vastuslanka asennettu.

2. Vastuslanka asennettu.

Teko-ohjeet

Reissusta kotiuduttua alkoi jo ajaessa syntyneiden ideoitten toteuttaminen. Kaverilla oli jemmassa käyttämättömäksi jäänyt ruåttalaisten B-kaupasta ostettu geelipehmuste mopon satulaan. Kun oli kuulemma ”kylymä”. Siitäpä pohja seuraavaan rojektiin.

Tarvikkeet:

  • – Satulan geelipehmuste tai vastaava ( vois kai tuon periaatteessa tehä johonkin kangas- tai tekonahkapussiinkin...)
  • – Liukuesteverkkoa (tms. mihin on helppo pujotella vastuslanka)
  • – Kanthal vastuslankaa (sitä edellisestä rojektista tähteeksi jäänyttä)
  • – Pala kangasta (ite laitoin pojan kaiutinrojektista jäänyttä kaiutinkangasta)
  • – Teippiä (jälleen kerran käytin tähteeksi jäänyttä höyrysulkuteippiä)
  • – Tarvittavan mittainen pätkä halkaisijaltaan esim. 1,0-1,5mm2 johtoa jännitteen syöttöön (mielellään pakkasessakin taipuisaa)
  • – Tup.sytytinpistoke katkaisimella, valolla ja sulakkeella (esim. Motonet 48-2115)
  • – Neula ja karhulankaa emännän, vai pitäisikö nykyisin sanoa elämänkumppanin ompelupakista, ettei kukaan taas pahoita mieltään...

3. Jännitteensyöttö.

3. Jännitteensyöttö.

Ja ei kun tekemään:

  • – Pura ompeleet pehmusteen toisesta päästä.
  • – Leikkaa liukuestematosta hieman pehmustetta pienempi pala, joka sopii hyvin pehmusteen sisään.
  • – Laske ed. kenkärojektin mukaisella kaavalla tarvitsemasi vastuslangan pituus. Ite mittasin omasta tehdastekoisesta (Top Sellerie) satulasta, lämmittimessä käytetyt tehot. Miedompi asento n. 2W ja kuumempi n.12W.
  • – Koska kyseessä yhden tehon kokeilu, tein tähän koekappaleeseen n. 6,5W tehon. (en tunnusta että semmonen sattu tulemaan...13,8V jännitteellä)
  • – Pujottele vastuslanka liukuestemattoon tasavälein, niin että lankojen päät ovat vierekkäin lähes nurkassa. Jätä reunoille tyhjää tilaa 2-3 cm.
  • – Juota johto vastuslankoihin ja teippaa liitos. HUOM! näissä rojekteissa pitää muistaa sitten erotella juottaminen ja juominen. Eivät ole sama asia!!! Joten se juominen kannattaa ”ohoh...p...kele” tapauksien välttämiseksi jättää ihan lopuksi. Sen koeajon jälkeen.
  • – Mittaa vastus vielä kerran ja laske oletko päässyt haluttuun lopputulokseen.
  • – Teippaa aluskangas elementin pohjaan. Tämä estää vastuslankojen painumisen geeliin.

4. Aluskangas teipattu höyrysulkuteipillä.

4. Aluskangas teipattu höyrysulkuteipillä.

  • – Tee johdon läpivientireikä pehmusteen nurkkaan. Ite sulatin tinakolvilla reiät johdolle ja vedonpoistonippusiteelle. Reikä ei lähde purkautumaan kun kolvi sulattaa reiän reunat.
  • – Aseta lämpöelementti pehmusteen sisään ja kiinnitä vedonpoistonippuside johtoon.
  • – Nyt sinne kumppanin, (tai mistäpä minä tiijän vaikka olisi oma salainen harrastus...) ompelulaatikolle. Ompele purettu sauma karhulangalla.
  • – Juota tup.syt.pistoke johtoon.
  • – Ja eikun pehmuste paikoilleen ja koeajolle...
  • – Koeajon jäläkeen, lämmitä sauna jos sellanen sattuu olemaan ja sitten unoha se juottaminen...
  • – Tämä härpäke testattiin +400 km. lenkillä, tosin pakkasta ei ollut kuin nimeksi. Testiajajan mielestä oli sopivan lämmin ja toimi hyvin. Tämä lämpöasia on tietysti jokaisen perskohtainen asia. Sananmukaisesti.

5. Aluskangas.

5. Aluskangas.

Elekee pahottoo tuas mieltännö. Enkä edelleenkään ota mistään mitään vastuuta. Pullakahveet mielessä...

Pottapäitten Piällysmies

6. Lämmityselementti asennettu.

6. Lämmityselementti asennettu.

7. Johdon läpituonti.

7. Johdon läpituonti.

8. Koekäyttöä odotellessa.

8. Koekäyttöä odotellessa.

Kuva 9. Istuin asennettuna käyttöä varten.

Kuva 9. Istuin asennettuna käyttöä varten.

Edit 28.3. klo 9.58: Lisätty istuimen käyttökuva no 9.