Tarvikkeet:
- ⁃ Hajunsyöjätyyppiset pohjalliset, missä on pieniä ”reikiä”.
- ⁃ Ohuet nahkapohjalliset
- ⁃ Kontaktiliimaa
- ⁃ Villalankaa reilu metri (tai muuta sopivaa ohutta lankaa tai narua)
- ⁃ Kanthal vastuslankaa 0,3mm/19,1Ω /metri (saa nimeltämainitsemattomasta Elfa-nimisestä elektroniikkaliikkeestä tuotenumerolla 60-803-70).
- ⁃ Kelassa on 150 m vastuslankaa, joten siitä kärsii tehdä muutaman ”ohoh” jutunkin.
- ⁃ Tai tee koko kerholle kerralla, kuten minä tein.
- ⁃ 2x1,5mm2 johtoa, jonka pitäisi olla pakkasessa kohtuullisesti taipuisaa, välijohtoihin moposta ja housuihin. (Itsellä kokeilukappaleessa, joka on nyt ollut ”kokeilussa” viisi talvea, on ihan miljoonalaatikosta pengottua kaiutinjohtoa, sitä läpinäkyvää).
- ⁃ 2x1,0mm2 johtoa kenkiin (samanlaista kun edellinen)
- ⁃ 2 kpl 3,5mm urosmonopistokkeita
- ⁃ 2 kpl 3,5mm naarasmonopistokkeita
- ⁃ Dc-pistoke uros ja naaras
- ⁃ Pieniä nippusiteitä
- ⁃ Tupakansytytinpistoke. Mielellään katkaisimella, merkkivalolla ja sulakkeella (esim.Motonet 48-2115).
Nyt ne, jotka olivat koulussa matikantunnilla paikalla, muistavat peruskaavan: ohmi kertaa käämi, pimeenä koko lääni... vai miten se Ohmin laki meni. Ja ne jotka olivat kylillä tupakalla tai muuta pahennusta aiheuttamassa...KVG !!! Kyseisellä kaavalla voit laskea vastuslangan pituuden, riippuen siitä, miten paljon haluat grillata jalkapohjiasi.
Kun mopon jännite ajaessa on n. 13,5-14 volttia, voi laskuissa käyttää esim. 13,5 volttia. Ei mene paljoa harakoille. Langan vastus on 19,1Ω /metri.
Taitaa itellä olla jotain n.12-13 Watin luokkaa tuo grilli/kenkä. Se on kovilla pakkasilla hyvä, mutta lauhoilla keleillä pitää välillä ottaa pois päältä. Siksipä on hyvä olla erillinen, ajaessakin helppokäyttöinen katkaisin systeemille.
Ja jottei nykypäivän trendien mukaan anneta kaikkea valmiiksi nenän eteen, voi tosi TI-mie...siis henkilöt laskea itse tarvittavan vastuslangan pituuden.
Ja eikun tekemään.
Teko-ohjeet
1. Kun olet laskenut tarvittavan vastuslangan pituuden, leikkaa vastaava pituus langasta tai ohuesta narusta. Mittaa tarkkaan, koska pituus vaikuttaa aina! Asiassa kuin asiassa.
2. Teippaa lanka hajunsyöjäpohjalliseen haluamaasi muotoon, niin että koko lanka on käytetty ja langan päät ovat pohjallisen sivuilla vierekkäin. Johtolähtö pohjallisesta voisi olla parempi jalkaterän sisäpuolella, omasta ”kokeilusta” poiketen. Makuasia.
3. Piirrä tussilla lankaa pitkin merkit pohjalliseen, miten vastuslangan pitäisi kulkea.
4. Poista merkkilanka ja ala pujottelemaan vastuslanka pohjallisen pieniä reikiä hyväksikäyttäen, siten että suurin osa vastuslangasta jää pohjallisen yläpuolelle.
5. Jätä lankojen väliin reilusti tilaa, ettei ne pääse vahingossakaan koskettamaan toisiaan. Vastus voi muuttua huomattavasti ja sen kyllä sitten huomaa.
6. Vastuslangan asettelun jälkeen mittaa yleismittarilla vastuslankojen päästä, pohjallisessa olevan langan vastus. ”Säädä” vastuslankojen pituudet niin että vastus molemmissa pohjallisissa on mahdollisimman lähellä toisiaan. Ei tule lämpötilaeroja.
7. Juota 2x1,0mm2 johtoa noin 10 senttimetriä kengän varren yli menevä pätkä vastuslankojen päihin. Huomioi että lankojen päiden täytyy olla sen verran erillään, etteivät ne missään olosuhteissa pääse koskettamaan toisiaan! Teippaa juotettu liitos. (jos nurkissa sattuu olemaan höyrysulkuteippiä niin se on todella voimakasliimainen teippi, joka käy moneen tarkoitukseen).
8. Liimaa nahkapohjallinen päälle. Laita painoja päälle kuivumisen ajaksi. Itse otin jälleen kerran käytetyt pohjalliset jotka sattuivat löytymään kaapin pohjalta. Irroitin pohjallisesta alapehmusteen, eli jäi pelkkä nahka minkä liimasin.
9. Juota sen jälkeen 3,5 mm:n urospuolinen monopistoke pohjalliselta tulevaan johtoon. Huom: + kärkeen, - runkoon.
9.A. Tässä vaiheessa kauhistele, miten ns. kuulokkeiden/kaiuttimen pistoketta voi käyttää virran syöttöön!
9. B. Hyvin toimii! Viiden vuoden kokemuksella! Pistoke lukkiutuu toisiinsa, toisin kuin dc-pistoke. Eikä irtoa ajon tiimellyjsessä. Oikosulkuvaaraa ei ole, koska kengät yleensä laitetaan ensin jalkaan ja kytketään housujen lahkeesta tulevaan johtoon, ennen kuin kytkeytyminen pyörän virtajärjestelmään tapahtuu.
Ja onhan se sulake...onhan?
10. Liiman kuivuttua painojen alla ja höyryjen haihduttua päästä, asenna kenkään. Jätä hieman löysää johtoon varren sisään, ja laita pienellä nippusiteellä johto kiinni varren reunaan.
11. Tee seuraavaksi mittojesi mukaan välijohto 2x1,5mm. johdosta (Y ylösalaisin). Eli molemmilta kengiltä housujen haaraosaan, jossa rinnankytkentäliitos ja siitä yhdellä johtimella ylös ajohousujen kauluksen yli noin 20cm.
12. Juota 3,5mm dc-uros pistoke tähän johtoon (housun kauluksesta tulevaan) ja kenkien päähän. Naarasmonopistokkeet kytkeytyvät kenkien pistokkeisiin.
13. Johto kannattaa kiinnittää pienellä nippusiteellä housun reunukseen tai olkainten kiinnityspisteeseen.
14. Pujota välijohto ajohousujen ja välivuoren väliin, jossa se pysyy hyvin, eikä ole haittana pukeutumisessa.
15. Tee tarvitsemasi mittainen välijohto mopon virtapistokkeesta housunkauluksesta tulevaan johtoon. Juota dc-naaras johdon toiseen päähän ja se tupakansytytinpistoke toiseen päähän.
Tässä kokeilin myös vanhaa kännykän autolaturin kierremallista johtoa. Kestää pakkasta ja ”venyy”. Miinuksena on yleensä johtimien ohut poikkipinta-ala, mikä näkyy jännitehäviönä.
Dc-pistoke tässä kohtaa on hyvä. Siinä ei ole ”lukitusta”. Kun laavulle tullessa on nokipannukahvit ja paistettu makkara mielessä, unohtaa helposti irroittaa liittimen pyörän päältä noustessa, liitin irtoaa vedettäessä. Kokemusta on...
Vinkkejä
Itse teippasin kaikki johtojen ja pistokkeiden rajat vulkanoituvalla teipillä. Estää kosteuden pääsemistä liittimeen ja toimii samalla jonkinlaisena vedonpoistajana.
Kannattaa aina jokaisen juotoksen ja liittimen laiton välissä mitata ko. liitos / juotos yleismittarilla. Tällöin ei tarvitse sitten lopuksi, kun kaikki on tehty ja liitokset teipattu alkaa purkaa liitoksia ja teippauksia, kun systeemi ei jostain syystä toimi.
Jotain varmasti on jäänyt kertomatta, mutta sehän ei haittaa TI-henkilöitä. Aivojen käyttö on sallittu, jopa suotavaa. Ja eihän se ole ”rojekti” eikä mikään, jos ei ainakin kerran tule asennussavut jostain.
Mielensäpahoittajat: Pahoittakaa vaan rauhassa mielenne, onpahan tästäkin jutusta edes jotain tekemisen iloa teillekin. Ei mene aika hukkaan.
Mitään vastuuta en ota tämän jutun aiheesta, virheistä enkä kyllä mistään muustakaan. Turha tulla pyytämään korvauksia palaneista perskarvoista, jalkapohjista tai pyörästä puhumattakaan! Jokainen kokeilee omalla vastuullaan.
Mutta jalat on kyllä pysyneet lämpimänä kelissä kuin kelissä.
”Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...”
Pottapäitten Piällysmies