Bensiinimoottorin tilalle vaihdetaan sähkömoottori ja jopa takapyörä pysyy samana. Retrokit.
Nykyäänhän myynnissä on myös tuliteriä sähkömoottorisia Vespa-skoottereita, mutta bensaversioita löytyy käytettynä. Ja jos omassa tallissasi sattuu olemaan bensakäyttöinen, ja vaikkapa kone loppuunajettuna, niin Retrokit on oivallinen tapa muuttaa ikoninen ajolaite sähkökäyttöiseksi.
Muunnossarjoja valmistaa Retrokit niminen yritys, ja samanniminen muutossarja koostuu kahdesta osasta: 7 kilowatin tehoisesta sähkömoottorista, joka asennetaan Vespan bensiinimoottorin tilalle sekä irrotettavasta 2350 wattitunnin litiumioniakusta. Akku asennetaan pyörän istuimen alla normaalisti sijaitsevan polttoainetankin tilalle.
Akku sijoitetaan polttoainetankin tilalle istuimen alle.
Lisäksi mukaan voi tilata optiona olevat Led-valot, kaasukahvan ja elektronisen ohjaimen, joka ohjaa kaiken toimintaa. Vespan alkuperäinen takapyörä ja jarru säilyvät ennallaan, eikä pyörään tarvitse muuten tehdä modifikaatioita. Retrokitin mukaan koko konvertointiprosessi vaatii aikaa noin neljä tuntia.
Tarjolla on kaksi erilaista muutossarjaa. Toinen on tarkoitettu 50 cm3 ja toinen 125 cm3 Vespoihin. Molemmissa tapauksissa moottorin vääntö on 28 Nm / 2500 rpm.
Vaihteistoa ja kytkintähän ei sähköversiossa enää ole.
Retrokitin muunnossarja 50cc Vespassa.
Kuljettaja voi valita kolmen ajomoodin välillä, niitä ovat Eco, Drive ja Sport. Eco-moodilla ajomatkan latauksella pitäisi yltää 82 kilometriin, ja latauksen ottaa noin 4 tuntia.
Suurin ero mallien välillä on niiden huippunopeudessa. 50 cm3 konversioversiossa huippunopeus on sähköisesti rajattu 45 km/h, kun taas isomman version huippunopeus on 80 km/h.
Neliskulmainen mittaristovaihtoehto. Retrokit.
Puhelinsovelluksen avulla voi seurata pyörän parametrejä kuten nopeutta, akun lataustilaa ja ajotapavalintaa. Samat tiedot löytyvät myös optiona saatavasta digitaalisesta mittarista, joka sijoitetaan Vespan alkuperäisen nopeusmittarin tilalle. Koska Vespoissa on kautta aikojen ollut erilaisia – tai oikeammin erimuotoisia mittareita, myös näyttö on saatavilla pyöreänä, ovaalin ja nelikulmaisen muotoisena.
Muutossarjan hinnat alkavat noin 3375 eurosta. Lisätietoja Retrokitin kotisivuilta täältä tai Facebookista täältä.
Vespan ikoninen skootteri, sähköisenä Retrokit-versiona.
Retrokitin muunnossarjalla modattu Vespa.