CrashLight on osa EatSleepRide Motorcycles -ohjelmistoa, ja se pitää ostaa erikseen. EatSleepRide maksaa AppleStoressa 2,65 € ja CrashLight 4,49 €. Erillinen veloitus kattaa mahdolliset hälytyksestä aiheutuvat puhelin ja sms-kulut. Ohjelmistot ovat tätä kirjoitettaessa saatavilla ainoastaan Applen iPhonelle ja iPadille.

EatSleepRide Motorcycles -ohjelmisto on tarkoitettu lajentamaan moottoripyöräilykokemusta: sen avulla voi tallentaa ajetun reitin, nopeuden ja pyörän kallistuskulmat. Lisäksi koettua on mahdollisuus jakaa muiden motoristien kanssa. Ohjelmistossa on gps-paikanninsirun avulla toteutettu sosiaalinen ulottuvuus: sen avulla motoristit voivat seurata toistensa sijaintia kartalla.

Geopaikannuksen avulla ohjelmisto myös selvittää ja näyttää automaattisesti moottoripyöräilyyn sopivat reitit ja motoristiystävälliset paikat lähiympäristössä.

 

EatSleepRide Motorcycles -ohjelmisto tallentaa ajetun reitin ja näyttää jopa pyörän kallistuskulmat.

CrashLight turvaa yksinäistä

CrashLight-ohjelmisto puolestaan on tarkoitettu turvaamaan motoristin ajoa. Mikäli kuljettaja joutuu onnettomuuteen, ohjelmisto havaitsee sen, ja lähettää tekstiviestin tapahtuneesta etukäteen valituille kolmelle henkilölle. Tekstiviesti sisältää viimeisimmän havaitun maantieteellisen sijainnin. Lisäksi se ottaa heille automaattipuhelun ja lähettää vielä sähköpostin.  

On tietysti muutenkin hyvä asia, että tämänkaltaisesta tapahtumasta tieto leviää heti lähipiiriin, mutta jos vielä sattuu olemaan yksin matkassa esimerkiksi Keski-Euroopasssa tai jossain kauempana asutuksesta, tekstiviestin saaneet voivat välittää tiedon tapahtuneesta esimerkiksi pelastusviranomaisille tai ainakin heti varmistaa, onko onnettomuus tiedossa, ja viranomiaset toimineet tilanteen vaatimalla tavalla. Näin kuljettajan selusta on turvattu onnettomuuden sattuessa.

Yliopistotutkimusta

CrashLight on kanadalainen ohjelmistotuote, ja sen kehitystyötä on tehty yhdessä  Toronton yliopiston kanssa. Se käyttää hyväkseen älypuhelimen kiihtyvyysanturia, gyroskooppia ja paikanninsirua. Päätelmän onnettomuudesta tekee ohjelmistoalgoritmi.

Yrityksen mukaan järjestelmän toiminnan kannalta on parasta pitää älypuhelin joko rintataskussa, sivu- tai tankkilaukussa. Kiinteää telineeseen sijoitettavaa asennusta ei suositella, sillä pyörän tärinä saattaa laukaista hälytyksen.

Normaali puhelimen pudottaminen ei laukaise hälytystä. Mikäli onnettomuus tapahtuu tai jostain syystä tapahtuu ns. väärä hälytys, käyttäjälllä on kolme minuuttia aikaa perua se.

Järjestelmän käyttö edellyttää, että gps-seuranta ja dataroaming ovat kytkettyinä päälle ja ohjelmisto aktivoituna.

Koekäyttöön

Kokonaisuus vaikuttaa niin mielenkiintoiselta, että otimme ohjelmiston käyttöömme iPhone 4 S -puhelimeen asennettuna. Raportoimme kokemuksistamme myöhemmin, toivottavasti ei kuitenkaan onnettomuusmielessä vaan muuten.

Esiteltyjen ohjelmistojen valmistaja on EatSleepRide.