Moottoripyöräily ja sateinen, kylmä sää eivät ole otollisin yhdistelmä. Kun kosteuden määrä nousee, visiiri lopulta huurtuu. Visiirin ulkopintaa voi vielä pyyhkiä esimerkiksi ajohanskaan rakennetulla pyyhinosalla, mutta visiirin sisäpuolelle kertynyt kosteus haittaa silti näkyvyyttä.
Kypärän tuuletusluukkujen avaaminen saattaa auttaa ongelman ratkaisemiseen tai viimeisenä keinona visiirin raottaminen ja ajoviiman päästäminen sisään. Jos keli on oikein kylmä, niin paitsi että kuskiakin saattaa alkaa viluttaa, niin sekään ei välttämättä auta, vaan sumuiset näkymät jatkuvat. Pakkanen ja kelkka ovat vielä oma lukunsa.
Sen sijaan kypärän visiirin sisään asennettu Visin, sähkölämmitteinen visiiri-insertti, takaa visiirin pysymisen kuivana peräti kahdeksan tunnin ajan. Sen pitäisi kyllä riittää päivän ajomatkaan. Insertin takana on brittiläistä avaruustekniikan osaamista, West Midlandsissa toimiva Diamond Coatings Ltd. Yrityksellä on pitkä historia vaativien pinnoiteratkaisujen toimittamisesta avaruus-, auto-, sotilas- ja lääketieteen sektoreille. Tuoreimpia sellaisia ovat ESA:lle eli European Space Labille ja Nasan Solar Orbiterille toimitetut pinnoitusratkaisut.
Visin-insertin pitäisi sopia kaikkiin kypäröihin – sekä moottoripyörä- että kelkkapuolella ja toiminta-alue on -20° - + 60°C.
Insertti saa käyttövoimansa akusta. Visin on ensimmäinen kypärän visiirinlämmitin, joka on erityisesti suunniteltu moottoripyörä- ja kelkkailukäyttöön, ja jonka toiminnan pitäisi olla luokkansa parasta haastavissakin keliolosuhteissa.
Visinin suorituskyvyn pitäisi kevyesti peitota kilpailijansa. Lisäksi insertin valonläpäisykyky on parempi kuin kilpailijoilla: se on ainoa kaltaistensa joukossa, jota voi laillisesti käyttää sekä päiväs- että yöaikaan.
Toimintaperiaate
Visiniin kuuluu visiiri-insertti, akkupaketti säätimineen sekä johdotus, joka liittää ne yhteen.
Sähköä johtava läpinäkyvä kalvo asennetaan visiirin sisäpuolelle. Sen läpi kulkeva sähkö synnyttää välittömästi lämpöä ja karkoittaa kosteuden visiiriltä. Lämpö estää myös kosteuden muodostumisen visiirille ja takaa kirkkaan näkyvyyden ilman, että kuljettajan tarvitsisi raottaa visiiriä.
Visin pitää siis kuljettajan kuivana ja lämpimänä ja näkökentän selkeänä, jolloin tämä pystyy nauttimaan ajamisesta ja keskittymään siihen kunnolla.
Kun Visin on päällä, virtaa syötetään jatkuvasti järjestelmään. Mikäli sääolouhteet äityvät oikein häijyiksi näkyvyyden kannalta, erillinen buustitoiminto mahdollistaa tehonsyötön kasvattamisen 2,5-kertaiseksi 40 sekunnin ajaksi, mikä kuivaa visiirin nopeasti.
Visinin synty
Visin on Diamond Coatingsin Jason Eiten aivojen tuotos. Firman tiimi on täynnään innokkaita motoristeja, ja saatuaan tarpeekseen kokemuksia huurteisista visiireistä päättivät suunnitella oman lämmön avulla toimivan visiiri-insertin.
Yhistämällä yrityksen erikoisosaamista erilaisten ilmailualalle ja avaruuskäyttöön suunnitteltujen lämmöntuotanjärjestelmien sekä korkealaatuisten optisten pinnoitteiden osalta Diamond Coatings kehitti kalvon, jonka voi helposti asentaa minkä tahansa kypärän visiiriin.
Insertit valmistetaan Englannissa, ja laitteen hinta on noin 208 euroa. Lisätietoja valmistajan sivuilta täältä. Allaolevan videon Visinin toiminnasta voit katsoa myös täällä. Asennusohjevideon löydät puolestaan täältä.