– Moottoripyörää lastatessa pyörä voi vahingoittua, tai pahimmassa tapauksessa pyörän lastaaja jäädä pyörän alle. Pyöriä osineen saa aina lisää, mutta ihmistä ei voi korvata. Siitä syntyi ajatus Greenrampiin, kertoi Davide Cerato keksintönsä historiasta Milanon EICMA:ssa.
Puuttumatta syvemmin tekniseen toteutukseen, nostolaite näyttää toiminnaltaan hyvin yksinkertaiselta. Nostolaite tarvitsee toimiakseen porakoneen/ruuvivääntimen, johon on asennettu sopiva hylsy.
Pyörä ajetaan nostolaitteen alapäässä olevaan telineeseen ja lukitaan siihen. Sen jälkeen pyörä kiinnitetään vielä etuosasta liinoilla, varmistamaan noston turvallisuus ja pyörän pysyminen varmasti paikoillaan. Nostorampin yläpäässä on mutteri porakonetta varten ja porakoneen voimalla pyörä saadaan nousemaan tukevasti rampille ja vaaka-asentoon nostettavan pinnan tasolle.
Vetohihnana toimii turvavyömateriaalista tehty leveä hihna. Ramppi lukitaan tähän vaaka-asentoon ja lopulta vain työnnetään kiskoja pitkin paikalleen. Havaintovideo jutun lopussa.
Greenramp painaa 90 kiloa ja nostovoimaa siinä on peräti 450 kiloon asti, eli sillä saa painavammankin moottoripyörän lastattua kyytiin. Ramppi on 2,5 metriä pitkä, mutta sitä voidaan modifoida lyhyempääkin muotoon.
Greenramp maksaa 2500€ + verot + rahti (noin 225€ Suomeen).
– Olemme toimittaneet Greenrampeja ympäri Eurooppaa. Greenramp on suunniteltu niin, että toimituspaketissa se on katkaistu keskeltä, näin toimituskuluja saadaan minimoitua. Toimitusaika on lyhyt, vain muutaman päivän mittainen. Mukaan tulee rampin kokoamisohjekirja, josta lähiaikoina valmistuu englanninkielinen versio. Greenrampilla on kahden vuoden takuu, kehuu Davide Cerato.
Greenrampin kotisivuille pääset täältä, josta löytyy täydellinen video Greenrampin toiminnasta pyörän nostamisesta auton kyytiin.
Edit 19.11. klo 10.34 laitteen hinta.
Aiheesta aiemmin:
EICMA 2022: Milanon moottoripyörämessujen juttulinkit löydät tämän sivun takaa – päivittyy