Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto on viimeisen kolmen vuoden aikana esittänyt useaan otteeseen lausuntoja ja huolia kevytautolain oikeellisuudesta sekä liikenneturvallisuusriskien kasvusta erityisesti jalankulku- ja pyöräliikenteelle kaupunkialueilla sekä koulujen läheisyydessä. Tämän lisäksi kuluttajat ja ajoneuvokauppiaat ovat joutuneet kohtuuttoman markkinahäiriön kohteeksi.
– Lainsäädäntöprosessi on aiheuttanut kuluttajien keskuudessa suurta hämmennystä, etenkin mopoautojen omistajille. Ajoneuvojen kaupallinen arvo tulevaisuudessa on kyseenalaistettu ja näin aiheutettu kuluttajille taloudellista haittaa – vaikkakaan mopoautolainsäädäntöön ei ole suunniteltu missään vaiheessa muutoksia, kertoo liiton johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen.
Etenkin teini-ikäiset ja heidän vanhempansa ovat joutuneet hankalaan tilanteeseen miettiessään kulkuvälineiden hankintaa, kun lainsäädäntö on ollut epäjohdonmukaista ja ajoneuvohankinnat on jouduttu perheissä jäädyttämään epäselvän tilanteen vuoksi. Tämä on puolestaan heijastunut kevyiden ajoneuvojen kauppaan haitaten mopo-, mopoauto- ja kevytmoottoripyörien myyntiä.
– Onkin aiheellista kysyä, kuka on vastuussa aiheutetusta markkinahäiriöstä ja taloudellisista haitoista, Kyyhkynen kysyy.
– Toivomme, että jatkossa lainsäädäntöä kehitetään kestävällä pohjalla ja suurella harkinnalla, jotta vältytään kuluttajien ja kaupan alan toimijoiden vaikeuksilta.
Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto painottaa, että nuorison liikkumismahdollisuuksien helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden kehittämiseksi voidaan löytää muitakin ratkaisuja.
– Näistä esimerkkejä voisivat olla motorisoidun kaksipyöräliikenteen tasapuolisempi huomiointi, niin kaupunkiliikenteessä kuin taajamien ulkopuolellakin, sekä sähköajoneuvoille kohdennetut verohelpotukset, Kyyhkynen summaa.
Katso täältä eduskunnan täysistunnon pöytäkirja.