Hinderssonin oli tarkoitus kilpailla 85-kuutioisella pyörällä vielä tällä kaudella, mutta koronaviruspandemia sekä juniorin itsensä pituuskasvu muuttivat suunnitelmia. Lohjalainen siirtyi jo kesän kynnyksellä niin sanottujen aikuisten pyörien pariin ajamaan 125-kuutioisella. Lauantaina Hindersson osallistui ensimmäiseen 125-kuutioisten pyörien EMX125-luokan EM-osakilpailuunsa Belgian Lommelissa. Hän oli aika-ajoryhmässään peräti 12:ksi nopein, kun 20 parasta selviytyi kilpaeriin. Hinderssonin ryhmässä oli 26 ja toisessa ryhmässä 27 ajajaa, joista yhteensä 40 nähtiin kahdessa erässä.
Hindersson ei vielä yltänyt EM-pisteille oltuaan erissä 24:s ja 25:s, kun 20 ensimmäistä kuittaa pisteitä. Se ei haitannut, sillä päätavoite oli jo saavutettu 13-17-vuotiaiden kuljettajien joukossa. Hindersson myönsi jännittäneensä aika-ajoa sekä ensimmäistä erää, mutta toiseen erään nuoresta iästään huolimatta paljon kansainvälistä kilpailukokemusta omaava kuljettaja lähti jo rennosti.
- On hyvä fiilis, koska pääsin karsinnasta läpi ja sain ajettua ensimmäisen isojen pyörien EM:ni. Vauhtini riitti jopa 20:n joukkoon, mutta tein aika paljon tyhmiä virheitä. Ajoin mutkiin liian lujaa, minkä takia menin valleista yli. Lisäksi sammutin pyöräni pari kertaa, hyppäsin kerran hyppyristä ohi, ja kaaduin ensimmäisessä erässä kerran. Silti päivä oli hyvä ja täytyyhän sitä myös yrittää, orimattilalaisen Team Motopalvelun kuljettaja Hindersson painotti.
Lommelin hiekkarata on yksi EM- ja MM-sarjan legendaarisimmista sekä fyysisesti raskaimmista. Myös Hinderssonilla oli jo entuudestaan kokemusta sieltä, ja esimerkiksi viime vuonna hän ajoi 85-kuutioisten pyörien EMX85-luokan EM-karsintasarjan osakilpailussa neljänneksi Lommelissa. Tällä kertaa pehmeän hiekkapinnan alla oli Hinderssonin mukaan yllättävän kova pohja, mutta rata kului silti erittäin pattiseksi ja pitkille ajourille. EMX125-kausi jatkuu jo ensi viikon tiistaina ja lauantaina samalla rata-alueella.
- Lähdimme näihin EM:iin katsomaan, minkälainen vauhti ”Kassella” on luokan Euroopan parhaisiin kuskeihin verrattuna. Suomessa hän ei saanut osallistumisoikeutta 14-18-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cupiin, mutta onneksi Kasse saa kilpailla Euroopan mestaruustasolla. Emme asettaneet perheen sisällä hänelle tavoitteita, mutta minulla oli mielessäni se, että finaalipaikka olisi todella upea saavutus. Sen Kasse ajoi heittämällä, Kasimirin Kim-isä kuvaili tyytyväisenä.
Hindersson otti ensimmäisessä erässä kohtuullisen startin ja oli parhaimmillaan 19:tenä. Eturengas kuitenkin lipsahti kertaalleen alta, minkä seurauksena hän kaatui ja menetti otteensa pistesijataistoon.
Hinderssonin toinen startti epäonnistui pahasti ja hän oli viidenneksi viimeisenä. Karjalohjalaisen Motorenkaan tukema kuljettaja nousi jo 22:ksi, ja EM-pisteitä oli otettavissa, mutta tällä kertaa nuorukaisen voimat ehtyivät loppukierroksilla.
- Kasse osoitti, että hän pystyy ajamaan muiden mukana näinkin korkealla tasolla. Ei tässä voi olla kuin todella tyytyväinen.
EMX125-luokan EM-osakilpailun voitti espanjalainen Guillem Farres. Kilpailun toinen suomalaisedustaja, Hyvinkään Moottorikerhon Sampo Rainio oli ensimmäisessä erässä 22:s, mutta toisessa irtosi kunnon nippu pisteitä hänen ajettua kymmenenneksi. Rainio oli yhteistuloksissa 17. Rainio on Lommelin pisteillään EM-sarjassa sijalla 38. Lauantaina kuudenneksi sijoittunut italialainen Andrea Bonacorsi johtaa sarjaa.
Sipoon Moottorikerhon Emil Weckman ajoi EMX250-luokan toiseksi viimeisessä EM-osakilpailussa 14:ksi Lommelissa. Imatran Moottorikerhon Matias Vesterinen jäi ilman pisteitä. Osakilpailun voitti ranskalainen Thibault Benistant, joka johtaa sarjaa.
Tulokset
EMX125-luokka, EM-osakilpailu 7/9, Lommel, Belgia, la 17.10.2020
1. Guillem Farres, ESP, Gas Gas, 41 pistettä
2. David Braceras, ESP, Gas Gas, 41p.
3. Max Palsson, SWE, KTM, 40p.
...17. Sampo Rainio, FIN, Husqvarna, 11p.
...27. Kasimir Hindersson, FIN, KTM, 0p.
Kaikki tulokset täältä.
Teksti Team Motopalvelu -tiedotus, kuva Kasimir Hinderssonin tiedotus