Visuaalisesti vuosimallin 2021 R1250RT muistuttaa edellistä versiota, mutta etukatetta on päivitetty uuden kulmikkaan LED-valon muotoja mukailevaksi. Yläosa on matalampi, joten kuljettajalla on parempi näkyvyys.
Uusittu LED-ajovalo myös "kurkistaa kulman taakse", eli kääntyy kaarteen suuntaan kallistuksen mukaan.
Saksalaisvalmistaja pisti aerodynamiikkaa paremmaksi pyrkien vähentämään ilman pyörteilyä. Jopa infotainment-järjestelmän antennit on nyt upotettu katteeseen paremman aerodynamiikan nimissä.
Kuten aiemmin tässä kuussa esitellyissä 2021 R1250GS ja R1250GS Adventure -malleissakin, muuttuvalla venttiilien nostolla ja ajoituksella varustettu 1254 cm3 ShiftCam bokseritwin on päivitetty vastaamaan Euro 5 -päästönormin vaatimuksia.
Teholukemat ovat samat kuin sisarmalleillakin, 100 kW / 136 hv / 7750 rpm ja maksimivääntö 143 Nm / 6250 rpm.
Pyörän mukana tulee vakiona luistonesto sekä uusi "Eco"-ajotapavalinta. Se on tarkoitettu optimoimaan polttoainekulutusta.
Optiona on saatavissa "Pro"-ajotapavalinta, joka lisää ajotapavalintojen määrää sekä MSR vastusmomentin hallintajärjestelmän, joka vähentää riskiä pidon menetyksestä jarrutuksen yhteydessä.
Uutta on täysin linkitetty jarrujärjestelmä, joka aktivoi sekä etu- että takajarrut, kun käytetään käsi- tai jalkajarrua. ABS-järjestelmä optimoi jarrupaineen kummankin pyörän osalta. Järjestelmä toimii myös kaarteissa.
Pyörässä on vakiona mukana Dynamic Cruise Control eli "dynaaminen vakionopeudensäädin". Se käyttää jarruja säilyttääkseen valitun ajonopeuden alamäissäkin.
Uutuutena vuodelle 2021 on lisävarusteena valittavissa Lidar-tutkaan perustuva mukautuva vakionopeudensäädin, joka huomioi muut edelläliikkuvat ajonopeutta määrittäessään. Järjestelmä on tältä osin samantyyppinen kuin Ducatin tulevassa V4 Multistradassa, mutta toisin kuin italialaispyörässä, Bemarissa ei ole takatutkaa sokeiden pisteiden poistamiseen.
10,25 tuuman TFT-näyttö on niinikään vakiovaruste. Sen resoluutio on 1920x720 pikseliä, mikä riittää navigointitietojen näyttämiseen normaalin mittaristoinformaation rinnalla tarvitsematta toista näyttöä.
Infotainment- eli tietoviihdejärjestelmässä on myös Bluetooth-antenni, joten se kykenee kommunikoimaan äly- ja kypäräpuhelinten kanssa.
2021 BMW R1250RT on saatavilla kolmella eri värityksellä: Alpine White 3, Manhattan metallic ja Racing Blue. Hinnasta ei tätä kirjoitettaessa ole tietoa.
Teksti Erkki Mäki, kuvat BMW.