Poimo

Poimo. Menossa kuljettajan mittakuvaus tietokoneohjelmistoa varten.

Ensimmäinen kysymys kuuluu tietenkin, miksi kukaan haluaisi ilmatäyttöisen skootterin? Vastaus lienee sama kuin monen muunkin vempeleen kohdalla, olipa sitten kyse ilmatäyttöisestä kanootista tai uima-altaasta: sen kuljetukseen tai säilytykseen ei tarvita juurikaan tilaa. Ja kun on aika uida, meloa, tai ajaa sähköskootterilla, se voidaan ottaa tavallisen ilmapumpun avulla käyttöön milloin halutaan.

Poimon nimi tulee sanoista POrtable and Inflatable MObility, kannettava ja täytettävä liikkuvuus, noin kankeasti suomennettuna.

Poimon valmistaminen aloitetaan siitä, että tuleva kuljettaja ottaa itsestään sarjan kuvia tietyissä istuma-asennoissa. Noita kuvia hyödyntämällä erikoisohjelmisto rakentaa skootterista kustomoidun 3D-mallin kuljettajan kehon mittojen ja mittasuhteiden mukaan.

Poimo

Poimo. Valmis tuote.

Jos kuljettaja haluaa muokata tätä mallia, niin ohjelmisto automaattisesti säätää kokonaissuunnitelmaa siten, että sen stabiilisuus, vahvuus ja käytettävyys pysyvät kunnossa. Kun malli on lopullinen, sen data matkaa valmistajalle – tai matkaisi, jos kyse olisi todellisesta tuotannosta.

Lopullinen skootteri valmistetaan vahvasta kuidusta seitsemäksi erilliseksi ilmalla täytettäväksi osioksi. Ne sisältävät pyörä, mutta eivät tietenkään sähköisiä komponentteja, kuten moottoria ja akustoa.

Toimiva prototyyppi painaa noin 9 kg, ja sillä on 6 km/h huippunopeus. Lataus riittää noin tunniksi kerrallaan. Laite kehitettiin yhteistyössä japanilaisen startup-yrityksen mercari R4D:n kanssa. Asiasta kertoi ensin New Atlas.

Poimon sivustolle pääset tästä, ja alla näkyvän videon voit katsoa myös täällä.

 

Teksti Erkki Mäki, valokuvat Poimo