Visuaalisesti Forza 750 ja koko Forza-mallisto on perinteisemmin maksiskootterin näköinen kuin "villimpi" X-ADV. Suuri osa komponenteista on samoja kuin X-ADV:ssä, kuten putkirunko, aluminiininen keinuhaarukka sekä etulokasuoja.
Eroa on ulkonäössä ja jousituksessa, Forzassa on lyhytjoustoisempi jousitus kuin X-ADV:ssä. Se tarkoittaa samalla matalampaa istuinkorkeutta, joka Forzassa on vain 790 mm, kun seikkailuskootterissa se on 818 mm. Maavaraa on 130 mm.
Molempien mallien etupyörä on 17-tuumainen ja takapyörä 15-tuumainen.
Forza 750:n moottori on perustaltaan sama nestejäähdytteinen rinnakkais-twin kuin X-ADV:ssä, paitsi että siinä on enemmän tehoa ja samalla siitä on tehty Euro 5 -standardin vaatimukset täyttävä. Moottorin teho on nyt 43,1 kilowattia / 57,8 hevosvoimaa / 6750 rpm ja huippuvääntö 69 Nm / 4750 rpm. Aiemmat lukemat olivat 54 hv / 6250 rpm ja 68 Nm / 4750 rpm.
Pyörästä on saatavilla myös A2-korttikelpoinen 35 kilowatin versio.
Moottori on polttoainetaloudellinen. Hondan mukaan kulutus sadalla kilometrillä on 3,6 litraa, joten 13,2 litran tankillisella pitäisi päästä 370 kilometriä kertatankkauksella. Kulutus on mitattu WMTC-järjestelmän mukaan.
Odotettavissa on, että X-ADV:n moottori päivitetään samalla tavalla Euro 5 -kelpoiseksi.
Kuten X-ADV:ssä, myös Forza 750:ssä on Hondan kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, jonka voi myös kytkeä manuaalille. Automaatin vaihtamistapavalintoja on tarjolla neljä.
Forzassa on throttle-by-wire, ja moottorinohjaus tarjoaa kolme ajotapavalintaa: Sade, Vakio ja Sport sekä käyttäjän räätälöitävissä oleva. Forzassa on myös Honda Selectable Torque Control (HSTC, eli sutimisenesto), jossa on kolme eri valintaa. HSTC:n saa myös kokonaan kytkettyä pois päältä.
Skootterissa on 41mm USD-etuhaarukka, nelimäntäiset radiaalisti asennetut jarrusatulat, 310 mm levyt, ABS-jarrut ja Pro-Link-takajousitus. Sen jousen esijännitys on säädettävissä.
2021 Forza 750:stä on tarjolla neljä eri värivaihtoehtoa, Jeans Blue Metallic, Candy Chromosphere Red, Matt Beta Silver Metallic ja Graphite Black.
Pyörän varustelutaso on korkea ja istuimen alla olevaan tavaralokeroon pitäisi mahtua täyskokoinen umpikypärä. Lisävarusteita on myös tarjolla, esimerkiksi iso takalaukku.
Varusteluun kuuluu USB-latausliitin älypuhelimien latausta varten ja 5-tuumainen väri-TFT-näyttö. Lisäksi Honda Smartphone Voice Control -järjestelmä mahdollistaa älypuhelinten ohjaamisen äänikomennoin.
Pyörässä on älyavain ja täys-LED-valot. Forza 750:n akseliväli on 1590 mm ja ohjauskulma ja jättö 27°/104mm. Pyörän kokonaispaino tankattuna nesteineen on 235 kg.
Samalla kertaa Honda päivitti Forza 125-mallin aerodynamiikan ja täyttämään Euro 5 -standardin sekä lisäsi siihen USB-liitännän ja sähköisesti säätyvän tuulilasin. Keskikokoinen Forza sai puolestaan osakseen moottorin kuutiotilavavuuden noston 279 kuutiosenttimetristä 330 cm3, joten sen mallinimi on nyt Forza 350. Samalla se sai kosmeettisen päivityksen, USB-liitännän, sähköisesti säätyvän tuulilasin ja Honda Smartphone Voice Control älykännykän ohjausjärjestelmän.
Aiheesta aiemmin:
Teksti Erkki Mäki, kuvat Honda