Aprilian uutta RS 660:tta on ehditty odotella jo parin vuoden verran. Sen prototyyppi oli nähtävillä ensi kertaa Milanon mp-näyttelyssä marraskuussa 2018, ja sen tuloa on hehkutettu kansainvälisessä lehdistössä. Myös ajovideoita ja vakoilukuvia on ollut tyrkyllä.
Virallinen julkistus on kuitenkin eri asia, ja nyt lopultakin odotus on ohi.
Pyörä on suunniteltu urheilullisuus mielessä, ja se kyllä näkyy jo ulkonäössä. Lisäksi mallin varustelutaso on korkea.
Kahdella rinnakkaisella sylinterillä varustettu 660 cm3 moottori tuottaa 100 hevosvoimaa / 10 500 rpm ja 67 Nm / 8500 rpm vääntöä. 80 % väännöstä on käytettävissä jo 4000 rpm.
Moottori on kehitetty 1100 cm3 V4:n kahdesta etummaisesta sylinteristä ja se täyttää Euro5-säädökset.
Pyörä on varustettu täydellisellä elektroniikkakattauksella. Siinä on täysvärinen TFT-näyttö, sutimisenesto, wheelien hallinta, vakionopeudensäädin, shifteri ja kaarre-ABS, joiden toimintaa ohjaa omalta osaltaan kuusiakselinen IMU. RS 660:ssä on myös eri ajotapavalinnat, moottorikartat ja moottorinjarrutuksen säätö.
RS 660:ssä on alumiinirunko, jossa moottori toimii kantavana elementtinä. Jarrut ovat Brembon. Edessä on nelimäntäiset satulat ja kaksi 320 mm levyä. Takana on yksi levy. Sekä säädettävä 41 mm USD-etuhaarukka että takavaimennin ovat Kayaban käsialaa.
17-tuumaiset renkaat ovat Pirelli Diablo Rosso Corsa II:set. Rengaskoko on edessä 120/70 ja takana 180/55.
Pyörän kuivapaino on 169 kg ja polttoaineiden ja muiden nesteiden kanssa pyörä painaa 183 kg, ja sen akseliväli on 1370 mm.
Istumakorkeus on 820 mm ja jättö 104,6 mm ja ohjauskulma 24,1°. Polttoainetankin tilavuus on 15 litraa.
Malli tulee myyntiin kolmena eri värivaihtoehtona: Apex Black, Lava Red ja Acid Gold.
Hinta Suomessa ei tätä kirjoitettaessa ole vielä tiedossa.