Patenttipiirrosten mukaan Honda kehittää Japanin T&K-laitoksessaan mekaanisesti ahdettua versiota Africa Twinistä. Patenttihakemus on äskettäin jätetty Japanin patenttiviranomaisille.

Kyseessä on kolme erillistä patenttia, jotka paljastavat mielenkiintoisia yksityiskohtia. Moottorista käyttövoimansa saavan mekaanisen ahtimen lisäksi järjestelmä käyttää sekä suoraa että epäsuoraa polttoaineen suihkutusta. Tavoitteena on saada luonnollisesti enemmän tehoa ja erityisesti vääntöä sekä pienentää polttoaineenkulutusta.

Moottorin perustana on sama yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (Unicam) ja neliventtiilikansilla varustettu 1084 cm3 nykyisen Africa Twinin kahdella rinnakkaisella sylinterillä varustettu voimanlähde, johon on asennettu mekaaninen ahdin sekä sen vaatimat järjestelmät.

Mekaaniset ahtimet eivät ole mikään uusi asia moottoripyörissä, Kawasakin H2-mallisarja on hyvä esimerkki. Hondan patentoima ahdin eroaa kuitenkin Kawan vastaavasta. Kawan keskipakoisahtimen rakenne vastaa puolikasta turboahtimesta, jossa voima tuotetaan vedolla moottorista sen sijaan, että se otettaisiin pakokaasuista.

Mekaanisella ahtimella varustetun Africa Twinin patenttipiirros.

Mekaanisella ahtimella varustetun Africa Twinin patenttipiirros.

Hondan mekaanisen ahtimen rakenne on eräänlainen kaksoisruuvi, joka siirtää ilmaa vakiomäärän joka kierroksella. Tämän vuoksi  ahdin antaa saman paineen kävipä moottori tyhjäkäynnillä tai kierrätettiinpä sitä maksimikierroksilla.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että saat ahtimesta lähes maksimiahtopaineen koko kierrosalueella. Kyse on samantyyppisestä ahtimesta kuin drag racingissä käytetään. Keskipakoisahdin antaa paremman huipputehon lähellä kierroslukumittarin punarajaa, mutta seikkailupyörässä kuten Africa Twin, laaja vääntökäyrä on se, mitä oikeasti tarvitaan.

Honda myös lisäsi kumpaankin sylinteriin ruiskutussuuttimen, joka syöttää polttoaineen suoraan palotilaan. Se käyttää erillistä polttoainepumppua.

Tämä ratkaisu auttaa pienentämään polttoaineenkulutusta ja päästöjä sekä parantamaan suorituskykyä. Moottorin elektroniikka ohjaa, mitä suutinta kulloinkin polttoaineen syötössä käytetään, jotta saadaan paras suorituskyky ja käytetään samalla mahdollisimman vähän polttoainetta.

Mekaanisella ahtimella varustetun Africa Twinin moottorin patenttipiirros.

Mekaanisella ahtimella varustetun Africa Twinin moottorin patenttipiirros.

Hondan nykyinen Africa Twinin moottori on alun pitäen suunniteltu kevyeksi, vääntäväksi ja pienikokoiseksi pikemminkin kuin varsinaiseksi tehomyllyksi. 

Hondan patenttipiirroksista selviää, että ahdettu Africa Twin käyttää samaa epätyypillistä ilmansuotimen kotelon rakennetta kuin perusversiossa. Kotelo on jaettu kahteen osaan ja ilmansuotimet jaettu kahdelle puolelle. Ahdetussa versiossa on kuitenkin putki, joka tuo ahdetun ilman suotimiin. 

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Honda kokeilee teknologiaa. Vuonna 2017 yritys patentoi mekaanisesti ahdetun V-twinin muskelimalliseen nakuroadsteriin.

Hondan isot resurssit mahdollistavat sen, että pyörä saattaa olla jo yrityksen t&k-osaston testeissä. Odotamme mielenkiinnolla, muuttuuko patentti tuotantoversioksi.

Asiasta kertoivat Bennetts Socialin lisäksi Webbikeworld ja monet muut. 

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Erkki Mäki ja Honda