Pekka Päivärinta/Emmanuelle Clement kaksikko oli mukana Oscherslebenissä ja viikonlopun agenda oli kilpailukaluston testaus ajatellen tulevan vuoden MM-sarjaa. Kilpailullisesti suomalaisranskalaisen duon suoritus oli keskinkertainen. Muutama vielä puuttuva hevosvoima haittasi menoa ja kaksikon sijoitukset osuivat kolmen ja kuuden haarukkaan.
Oscherslebenin rata on ollut Päivärinnalle hankala, mutta osuu muutaman muun kilpakumppanin ajotyyliin. Pieni, hiuskarvan levyinen ero Päivärinnan ja muiden huippuparien huippunopeudessa selittynee moottorinohjausjärjestelmällä. Suomalaisen Yamahassa on tehtaan järjestelmä ja kilpakumppanien ajopeleissä monipuolisemmat säädöt tarjoava Motegin systeemi.
– Kavereilla on Motegin järjestelmät ja niistä he saavat hiuskarvan verran etua, uskoo Päivärinta, jonka meno parani kisa kisalta ja hankaluuksia tuottanut radan pitkä vasemmalle kaartava mutkakin alkoi jo sunnuntain toisessa kilpailussa sujua.
– Säädin keulan asetuksia ja vasurikin alkoi sujumaan. Kisa on tasaväkistä ja tiukkaa. Schlosser ja Streuer oli vahvoja ja britit oli tukkona, summasi suomalaispilotti, jonka nousun mitalikamppailuun sunnuntain viimeisessä startissa pilasi brittipari.
– Brittiläinen Ellis/Richardson pari oli jarruna edessä enkä päässyt ohi. Sitten myöhemmin kisan puolivälissä Reeves tunki rinnalle maalisuoralle antavassa mutkassa ja puski kylkeen. Piti nostaa kaasulta ja siinä meni jokunen sekunti ja tuli ratkaiseva ero. Viime kierroksilla myös Sattler teki saman, muisteli Päivärinta sunnuntain viimeistä kilpailu, jossa kamppailu kolmospaikasta karahti kiville noiden pusujen vuoksi.
– Pärjääminen on pienestä kiinni ja parin viikon päästä katsotaan miten Brands Hatchissä sujuu, mietiskeli Päivärinta painottaen sitä seikkaa, että nyt haetaan asetelmia ensi kautta varten.
– Toivottavasti ensi vuonna ajetaan MM-sarjakin. Sitähän ei kukaan tiedä miten tämä Covid-tilanne jatkuu. Jos ei MM-sarjaa ajeta, niin ajetaan sitten näitä muita sarjoja, hahmottelee suomalainen tulevaisuutta.
Viikonlopun kilpailujen tulokset täältä.
Teksti Team 44 Racing tiedotus, kuvat Mark Walters.