Uuden moottorin kuutiotilavuus kasvaa nykyisestä 847 cm3:sta lähemmäs 890 cm3 ja samalla huipputeho kasvaa 4 hevosvoimaa 118 hevosvoimaan. Samalla päästöjen määrät pienenevät Euro 5 -normien mukaisiksi. 

Informaatio asiasta on peräisin Saksan liittovaltion viranomaisilta, jotka ovat julkistaneet "MT890D"-nimellä testatun mallin tulokset, kertoo Motorcycle. Moottorin koodi on uusi, mutta seuraa Yamahalle tyypillistä nimityspolitiikkaa. MT-09:n nykyisen 847 cm3 moottorin koodimerkintä esimerkiksi on MTN850.

Tiedossa ei ole, mihin Yamahan samaa moottoria käyttäviin malleihin päivitys tulee, vai tuleeko ollenkaan. Todennäköisesti Tracer 900, XSR900 ja Niken kuitenkin ovat niinikään päivitysten kohteena.

Testausdata paljastaa, että MTN890-moottorin teho on 88 kW / 118 hv, jolloin se tuottaa kilometrillä 336 mg hiilimonoksidia (CO), 34 mg palamattomia hiilivetyjä (HC) sekä 9 mg typen oksideja (NOx), kaikki nämä Euro 5 -normin puitteissa. Parannus 847 cm3 moottoriin on merkittävä. Sen vastaavat luvut ovat 525m, 103 ja 40.

Emme varmuudella vielä tiedä moottorin tarkkaa tilavuutta, mutta koodinimen perusteella se on lähelle 890 cc. Kuutiotilavuuden nostaminen on valmistajien keino saada moottori täyttämään Euro 5 -normit. Tuoreimpia esimerkkejä asiasta ovat Honda Africa Twin CRF1100L, Ducati Multistrada 1260 ja BMW R 1250. 

Tiukemmat normit aiheuttavat ongelmia tehon kanssa, mikä kompensoidaan kasvattamalla kuutiotilavuutta.

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Alessio Barbanti