Lohjalainen Kasimir Hindersson ajaa ensimmäiset EMX125-luokan Euroopan mestaruusosakilpailunsa Belgian Lommelissa 18., 21. ja 25. lokakuuta. Kyseessä ovat 125-kuutioisten pyörien EM-sarjan kuudes, seitsemäs ja kahdeksas osakilpailu, jotka ovat samalla kauden viimeiset. EMX125-luokka on niin sanotusti ensimmäinen askelma aikuisten kokoluokan pyörillä, minkä jälkeen tulee EM-sarjan kovin luokka EMX250, jota seuraa maailmanmestaruussarja. EMX125-luokassa kilpailevat 13-17-vuotiaat kuljettajat.
- Tykkään todella paljon motocrossista ja kilpaileminen on kaikista parasta. On kiva, että pääsen nyt myös EM-sarjaan, kun muuten oikeastaan koko tämän kauden suunnitelmamme meni uusiksi koronaviruspandemian takia. EMX125-luokka on kova, mutta se on myös seuraava portaani kansainvälisellä tasolla, yläasteen seitsemännellä luokalla opiskeleva Hindersson kuvailee.
Hindersson on tehnyt määrätietoisesti töitä kansainvälisen kilpauransa eteen jo usean vuoden ajan. EMX125-luokka on valtava haaste eikä Hindersson hae kuuta taivaalta Belgiassa. Kilpailumatkan pääyhteistyökumppanina toimii orimattilalainen Motopalvelu Niemitalo -moottoripyörätalo, jonka kanssa Hindersson on tehnyt pitkään yhteistyötä. Mitas-renkaiden maahantuoja, Karjalohjalla toimiva Motorengas on reissussa mukana rengasyhteistyön kautta.
- Kasimir on vielä nuori poika ja EMX125-luokassa vastassa ovat Euroopan parhaat juniorit, jotka ovat selvästi häntä vanhempia. ”Kasse” on oppinut hyvin 125-kuutioisen pyörän niksit, vaikka hänen olikin tarkoitus kisata 85-kuutioisella pyörällä ulkomailla vielä tänä vuonna. Silti opeteltavaa on edelleen todella paljon. Lommelissa on tärkeintä hakea kokemusta ja katsastaa, missä vauhdissa Kasse on muihin kuskeihin nähden ensi vuotta ajatellen. Karsinnasta 40 ajajan finaalieriin pääseminen olisi tässä vaiheessa erinomainen saavutus, Kasimirin Kim-isä painottaa.
Koronaviruspandemia ja kasvupyrähdys uusien suunnitelmien taustalla
Kasimir Hindersson on nuoresta iästään huolimatta kokenut kilpailija niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Team Motopalvelun kuljettaja voitti alle 15-vuotiaiden MXC/A-luokan Suomen mestaruuden jo 12-vuotiaana kaudella 2019. Samana vuotena tuli pronssia Hollannin kovatasoisesta ja arvostetusta mestaruussarjasta, Dutch Mastersista. Hindersson on kilpaillut myös EM- ja MM-tasolla.
Hinderssonin piti jatkaa 85-kuutioisella KTM:llä kilpailemista tänä vuonna ja hakea menestystä Hollannin mestaruussarjassa, Euroopan mestaruussarjassa sekä maailmanmestaruuskilpailussa. Jo usean vuoden ajan erityisesti talvi- ja kevätkaudella Belgian ja Hollannin suunnalla harjoitelleen sekä Belgian Moottoriliiton (KNMV) järjestämään valmennukseen osallistuneen Hinderssonin suunnitelmat menivät kuitenkin uusiksi koronaviruspandemian keskeyttämän kauden takia. Lisäksi Hindersson on kasvanut jo 175 senttiä pitkäksi ja 60-kiloiseksi ollen turhan kookas jatkamaan 85-kuutioisella pyörällä. Hänen kanssakilpailijansa saisivat kohtuuttomasti etua ollessaan jopa parikymmentä senttiä ja kiloa pienempiä. Näin ollen Hindersson vaihtoi isompaan, 125-kuutioiseen KTM:ään jo toukokuussa, vaikka hän olisi voinut ikänsä puolesta jatkaa pienemmällä pyörällä myös kaudet 2021 ja 2022.
Hindersson on ehtinyt kilpailla menestyksellä ja olla peräti kolmen parhaan joukossa MX125-luokan kotimaisen MX-liigan sekä Viron ja Latvian mestaruussarjan osakilpailuissa tänä vuonna. MX125-luokan MX-liigan loppupisteissä Motopalvelun ja Motorenkaan tukema urheilija otti pronssia. Mestaruuden vei kotimaisen motocrossin juniorilahjakkuuksiin lukeutuva ja EMX125-luokassa kilpaileva, Hyvinkään Moottorikerhon Sampo Rainio. MX-liigan hopean nappasi alle 20-vuotiaiden MXJ-luokan Suomen Cup -mestaruuden tänä vuonna voittanut, Sipoon Moottorikerhon Nico Stenberg.
Teksti: Team Motopalvelun tiedotus – Kuvat: J-Foto, Jari Lust ja Team Motopalvelu