Carducci Dual Sport (CDS) on myymässä SC3 Gera Baja -adventurepyörän valmistusoikeuksia. Se on melkoisen erilainen genrensä edustaja jo siksikin, että siinä on Harleyn V-twin-moottori.
SC3 on kustomoitujen moottoripyörien rakentajan Jim Carduccin aivotyön tulos. Mies on poikkeus rakentelupuolella sikäi, että hänen taustansa on ilmailuteollisuudessa sekä puolijohteiden suunnittelutyössä Piilaaksossa.
Nykyinen SC3 Gera Baja on vuosien prosessin tulos. Nimensä malli on saanut Tony Geralta, vuoden 2016 Baja 1000 Ironman-kisan voittajalta. Hän toi myös oman osaamisensa projektiin ja on lisäksi koeajanut ja testannut pyörän protoa rankimmalla mahdollisella tavalla.
Pyörä on rakennettu Harley-Davidsonin Sportster-moottorin pohjalle. Tosin kone on porattu 1275-kuutioiseksi ja se tuottaa yli 100 hevosvoimaa. Pyörän kuivapaino on kunnioitettavat 197 kilogrammaa, ja sekä etu- että takapään joustomatka on yli 250 mm. Jousituksesta vastaavat WP Racetech ja Öhlins.
SC3 Gera Bajassa on 19 litran bensatankki, ja CDS:n suunnittelema valettu alumiininen keinuhaarukka. Jarrut ovat Beringerin käsialaa ja vanteet Woodyn – 21-tuumainen edessä ja 18-tuumainen takana. Istuin on Corbinin valmistama ja pakoputkisto BTR Moton, äänenvaimennin on puolestaan Leo Vincen.
Mitä tarkkaan ottaen CDS on myymässä? Valmistusoikeuden niihin osiin, mitä Carducci on suunnitellut, niihin kuuluvat täydelliset 2D- ja 3D-piirrokset ja mallit samoin valmiin pyörän osalta täydellinen materiaalilista, asennusohjeet sekä SC3 Gera Bajan patentti- ja valmistusoikeudet. Periaatteessa ostat silloin designin, valmistuksen tietämyksen sekä oikeudet myydä sitä.
Jim Carducci haluaa nähdä pyörän oikeuksien menevän jollekin sellaiselle, joka pystyy fokusoitumaan valmistukseen. Mies taas haluaa keskittyä siihen, mihin hänen yrityksensä on erikoistunut: suunnittelemaan, dokumentoimaan, prototyypittämään ja testaamaan uusia kustomeita.
Kuvatun paketin hinta on 150 000 dollaria. 48 000 dollarin lisämaksu tulee SC3 Gera Baja CB#1:stä, joka on mallin ainoa koskaan valmistettu tuotantoversio. Prototyyppiä yritys ei myy, mutta sellaiseen saattaa törmätä jossain kovemmissa erämaakisoissa jatkossa.
Jos ryhtyminen moottoripyörävalmistajaksi kiinnostaa, niin täältä saat lisätietoja asiasta. Asiasta kertoi ensin ADVPulse.
Teksti Erkki Mäki – Kuvat Carducci Dual Sport