Sveitsiläispari Markus Schlosser/Marcel Fries ja brittiläisranskalainen kaksikko Tim Reeves/Kevin Rousseau menivät molemmissa kilpailuissa menojaan. Päivärinnan pyöräkunta kävi molemmissa kilpailuissa tiukan kisan pronssista hollantilaisen Bennie Streuer/Ilse de Haas kanssa. Päivärinta/Clement oli lauantaisessa 12 kierroksen kilpailussa parempi, mutta sunnuntaina hollantilaispari pesi Päivärinnan pyöräkunnan niukasti 0.421 sekunnin erolla.
– Nuo kaksi kärkiparia menee karvan verran kovempaa ja Streuerkin on parantanut viimekaudesta ja menee kovaa. Kilpailu sivuvaunuissa on koventunut kun ajetaan näillä kuussatasilla. Tekniikka on näillä erittäin tärkeä ja ajaa pitää 110 lasissa. Jos jossain jää, ei sitä saa kiinni kurottua ja jos paikan menettää on se vaikea ottaa takaisin. Tonnisilla ajettaessa piti käyttää päätä ja taktikoida, että sai renkaat kestämään. Näillä mennään koko ajan täysiä, mietiskeli Päivärinta.
– Olen viisikymppinen eikä enää voi menestyä kokemuksella, sillä vastassa on yhtä kokeneita kuskeja. Enää ei ole pelkästään nahkapuvun selkä märkä vaan myös hanskat.
– Menestyminen kisoissa on pienestä kiinni. Meillä on pyörässä Yamahan oma moottorinohjausjärjestelmä, joka on tehty soolopyörille. Noilla meidän edellä olevilla tiimeillä on Yamahoissaan Motegin järjestelmä joka sallii monipuolisimat säädöt. Sillä ne pystyy saamaan pieniä etuja. Meillekin on tuo järjestelmä tulossa, saa nähdä kerkeääkö se vielä tällä kaudella, kuvaili sipoolaispilotti kärkiparien teknisiä eroavaisuuksia.
– Nämä syksyn kilpailut on tärkeitä ajatellen ensi kautta ja toivottavasti uutta MM-sarjaa. Pitää testata ja rakentaa laitteita, ettei jäädä jälkeen, sillä muutkin tekee näin, ruoti Päivärinta Saksan kisoihin osallistumisen syitä.
Seuraavan kerran Pekka Päivärinta/Emmanuelle Clement saantaavat LCR-Yamahansa radalle kahden viikon kuluttua Hockenheimissa.
Teksti ja kuvat Pekka Päivärinnan tiedotus