Tätä malliperheen laajentamista on oikeastaan jo odotettukin, sillä on Interceptor 650:n ja Continental GT 650:n julkistamisesta on kulunut jo useampi vuosi. Ensi kerran ne nähtiin jo 2017 EICMA:ssa. Autocar Indian'in sivuilla on nähtävissä uutuuden vakoilukuvat, ja luvassa näyttää olevan matala ja pitkä kruiseriversio. Siinä käytetään samaa kaksisylinteristä moottoria kuin sisarmalleissakin.

Kyseessä ei siis ole Royal Enfieldin tulevan uuden 350-kuutioisen yksisylinterisen rinnakkaismallista, sillä tässä on kaksi pakoputkea. Moottori ei kuvissa näy kovin hyvin, mutta niin riittävästi kuitenkin, että se näyttää samanlaiselta 650-kuutioisten twinien moottorin kanssa. Öljynjäähdytin on asennettu pyörän rungon etuosaan, ja sitä puolestaan ei pian julkistettavassa ilmajäähdytteisessä Royal Enfield Meteor 350:ssä ole lainkaan.

Vaikka moottori on tuttu 650-kuutioinen, vaikuttaa siltä, että putkirunko on täysin uusi. Takavaimentimet ovat eri kulmassa kuin rinnakkaismalleissa ja edessä on upside-down-keula, ensimmäistä kertaa Royal Enfieldin historiassa.

Pyörä vaikuttaa pitkältä ja matalalta, ja etupyörä isommalta kuin takapyörä. 

Royal Enfield KX konsepti Milanossa 2018.

Royal Enfield KX konsepti Milanossa 2018.

Ajoasento on kruiserimainen, pyörän selässä istutaan jalat eteenpäin. Lisäksi takarengas on leveämpi kuin 650-kuutioisissa sisarmalleissa. Pyörään on epäilemättä otettu virikkeitä Royal Enfieldin 2018 EICMA-messuilla esittelemästä Concept KX -konseptimallista, vaikka tankki ei olekaan samanlainen pisaramalli, vaan tuo enemmänkin mieleen Harleyn vastaavat.

Kuvien perusteella mallin kehitystyö on vielä kesken, mutta tuskinpa se kovin kaukana tuotantovalmiista on. Tällä mallilla RE tarjoaa aiempaa korkeampiluokkaisen kruisailuorientoituneen lisän 650-mallistoonsa. On mielenkiintoista nähdä, kiinnostaako se ostajia esimerkiksi Yhdysvalloissa. Royal Enfieldin maahantuontikeskus ja pääpaikkahan on Milwaukeessa, samassa kaupungissa siis kuin Harley-Davidsoninkin. Epäilemättä RE 650 Cruiserin hinta asettuu vain murto-osaan H-D:n vastaavista.

Vakoilukuvat voit käydä katsomassa Autocarindian sivuilla täällä

 

Teksti ja kuvat Erkki Mäki