Tälle listalle eivät kuulu pizzan, hajuveden tai sateenjälkeisen kukkaniityn tai metsän tuoksut. Ne aiheuttavat aivan erilaisia, mutta positiivisia ongelmia, kuten vaikkapa muutaman tuhannen kilometrin moottoripyörämatkan.
Jäähdytinnesteen tuoksu
Jos moottoripyörässäsi on nestejäähdytteinen moottori, ja huomaat ilmassa leijuvan makean jäähdytysnesteen tuoksun, kannattaa heti tarkastaa, tuleeko se omasta pyörästä. Kyse ei välttämättä ole isosta asiasta, olet saattanut täyttää jäähdytysainesäiliön liian täyteen tai moottori on vain käynyt kuumana ja aiheuttanut tilapäisen paisumisen ja siten nestettä on saattanut vuotaa yli. Mutta jos nämä eivät ole syitä, tarkista, ettei järjestelmässä ole vuotoja.
Jos kuumeneminen on syynä, kannattaa varmistaa jäähdytysnesteen määrä sekä termostaatin ja jäähdyttimen kunto. Hyönteisten tai kuran tai pien peittämä syyläri kun ei tarjoa parasta mahdollista jäähtymistä. Varmista myös mahdollisten jäähdyttimen puhallinten toimivuus. Käynnistyvätkö ne / se, kun moottorin lämpö nousee tarpeeksi?
Jarrupalatkin voivat jumittua
Jumittunut jarrupala kuumenee ja aiheuttaa oman laisensa hajun. Lisäksi, kun pala kunnolla ajossa kuumenee, se voi myös savuta hieman. Jos olet ajanut autolla käsijarru päällä joskus, niin tuoksu on hyvin samantyyppinen. Tuoksussa on metallinen häivähdys, joka saattaa johtua myös punaiseksi kuumentuneesta jarrulevystä, mutta muuten sitä on vaikea kuvailla.
Kuten varmaan arvaat, ongelmaan on syytä reagoida välittömästi. Kuumentuminen voi lämmittää myös jarrunesteen niin, etteivät jarrut enää toimi. Pahimmillaan jarrupalasta kuluu pinta pois ja silloin on metalli vastassa jarrulevyä.
Kannattaa siis pysähtyä heti ja etsiä ongelman lähde kokeilemalla, ovatko jarrusatula ja -levy kuumat. Jarrut kannattaa korjata heti kun se on mahdollista.
Käryävän öljyn tuoksu
Raskas käryävän öljyn tuoksu saattaa olla ensi merkki siitä, että pyöräsi kannentiiviste tai jokin öljyletku vuotaa, tai esimerkiksi öljynjäähdyttimelle menevä letku tai sen liitin.
Mikäli pakoputkesta tupruaa sinertävää savua, ja samaa öljyntuoksua, kyse voi olla moottorin kulumisesta. Rikkoutuneesta männän öljyrenkaasta tai venttiilien vuotamisesta tai jostain muusta moottorin sisäisestä vauriosta.
Öljyä voi myös joutua moottorille moottoriöljyn täytön yhteydessä, jossa se sitten muistuttaa olemassaolostaan koneen lämmitessä. Se taas ei ole vaarallista.
Palamattoman bensiinin tuoksu
Voi tietenkin vanhoissa moottoripyörissä johtua liiasta bensiinistä sylintereissä rankan ryypynkäytön yhteydessä, mutta aina on tarkastettava myös mahdollinen vuodon riski. Bensatankki, sen lukitus, bensaletkut, kaasuttimen tai ruiskun kunto jne.
Joka tapauksessa kuuluu sarjaan "pysähdy, ja selvitä heti!".
Palavan muovin tuoksu on riski
Varsinkin, jos tuoksu on sensuuntainen, että jossain käryävät johtojen eristeet, istuinmateriaali tai vaikkapa muovinen lokasuoja. Hajuhavaintoon voi liittyä näkyvää savua, mikä helpottaa lähteen löytymistä, mutta saattaa aiheuttaa kovaakin kiirettä.
Jos tuoksu on kovin kuuma, tilanteeseen voi liittyä tulipalon riski, joten vipinää tossuihin.
Hmm. Monessako moottoripyörässä kulkee mukana sammutusvaate tai vaahvtosammutin? Aihetta ehkä olisi. Mekaanisissa laitteissa on aina riskinsä.
Aiheesta kertoi Ultimatemotorcycling.
Teksti Erkki Mäki – kuvat Matias Mäki, Erkki Mäki