Husqvarna E-Pilen esiteltiin yrityksen investoreille suunnatussa vuoden 2020 ensimmäisestä puoliskosta kertovan raportin aikana. Sen mukaan E-Pilen käyttää modulaarista akkujärjestelmää, ja sähkömoottorin teho on joko 4 tai 10 kilowattia.
Motorcyclen sivuilla on Powerpoint-esityksestä kopioitu kuva pyörästä, jonka perusteella E-Pilenin ulkonäöstä saa aika selkeän kuvan. Toki sillä varauksella, että vuoteen 2022 on kohtuullisesti matkaa, joten moni asia voi vielä muuttua ja valmis pyörä näyttää erilaiselta.
Se, että Pierer Mobility työskentelee sähköisen moottoripyörän parissa ei ole yllätys, sillä itävaltalainen yritys on joko jo julkistanut tai tulee julkistamaan uusia, sähköisiä malleja sekä sen KTM, Husqvarna että GasGas-brändeille.
KTM:llä on jo 16 kilowatin Freeride E ja 5 kW SX-E kun taas Hussella on tarjolla 5 kW EE-5. GasGas puolestaan julkistaa pian sähköisen TXE-trialpyörän, jossa käytetään 15 kilowatin moottoria.
Kaikki nämä ovat offroad-pyöriä, joten on yllättävää, jos ensimmäinen sähköinen katupyörä olisikin äkkiä Husqvarna eikä KTM. Koska merkkien mallistot hyödyntävät osia ristiin, ei olisi suurikaan hämmästelyn aihe, jos sähköinen Duke sittenkin olisi se ensimmäinen konsernin sähkömoottoripyörä. Aika näyttää.
Myös modulaarinen akkujärjestelmä on yllätys. Varmaa tietoa ei ole siitä, tarkoittaako se vaihdettavia akkuja vai niiden skaalautuvuutta.