Suuret valmistajat, kuten Honda, Yamaha ja Kawasaki, joutuvat valmistautumaan sähkömoottoripyörien tuloon halusivatpa ne sitä tai eivät. Se mitä ne odottavat on, että kysyntää on tarpeeksi ja sähkömoottoripyöriä pystytään valmistamaan kustannustehokkaasti ja myymään kilpailukykyiseen hintaan. Riittävän pitkä ajomatka latauksellakaan ei haittaisi.

Hinnan ja kustannusten järkevä leikkauspiste saattaa olla askelen lähempänä, kun Hondan patenteista paljastuu  sähkömoottoripyörä, joka perustuu olemassaoleviin komponentteihin. Pyörän design ei ole radikaali, mutta siinä onkin sen vahvuus. Sen sijaan että Honda yrittäisi tehdä vaikutuksen supermodernilla aikaansa edellä olevalla teknologialla, se kehittää pyörää, joka sulautuu mukavasti muiden pyörien sekaan näyttelyhuoneissa.

Jos uusi moottori ja voimalinja voidaan ruuvata suoraan kiinni nykyisiin malleihin, tuotantokustannukset laskevat dramaattisesti. Hondan patenteista selviää, että kyse on olemassaolevien CB125R:n ja CB300R:n, Hondan pienimpien Neo-Sports Café -sarjan mallien muuntamisesta. Tyylillisestihän ne ovat varsin lähellä isompia sisaruksiaan, CB1000R:ää ja CB650R:ää.

Honda valmistaa CB125R- ja CB300R-malleja jo suuria määriä, joten taloudellisessa ja tuotannollisessa mielessä ratkaisu olisi todella nerokas. Pyöriä myydään jo sekä Intiassa, Euroopassa, USA:ssa että Japanissa. Tuotannon mittakaavan hyödyntäminen edellyttää vain sopivaa sähköistä voimalinjaa. Kustannuksia saadaan alemmas sekä valmistuksessa että t&k-kuluissa.

Samalla, jos Honda onnistuu tavoitteessaan, se voi pyrkiä hyödyntämään samantyyppistä ratkaisua muissakin malleissaan.

Sähkömoottori on periaatteessa yksinkertainen ja sijoitettavissa sopivasti toisioketjun eteen. Pyörän rakenne yksinkertaistuu, kun vaihteisto puuttuu, ja moottori on öljyjäähdytteinen, joten paketti voi olla hyvinkin pienikokoinen. Valmistaja joutuu sitten tekemään valintoja ja kompromisseja akuston koon ja tavoitellut ajomatkan latauksella suhteen. Ohjauselektroniikka sijoitetaan puolestaan jäähdytysrivoin varustettuun alumiinikoteloon moottorin yläpuolelle. 

Hondan patentit keskittyvät jäähdytysjärjestelmään sekä siihen, miten moottorista ja alennusvaihteesta (ensiövedosta) saadaan riittävän kapea paketti, että moottori mahtuu olemassaolevaan runkoon.

Vaikka polttoainetankki näyttää "tavalliselta", se on oikeasti vain "näön vuoksi", peittämässä akkuja. Pyörän korkeajänniteakut sijaitsevat Hondan patenttipiirrosten mukaan tankin ja istuimen alla. 12 voltin akku on puolestaan juuri moottorin edessä. Ei ole tiedossa, ovatko akut vaihdettavia, mutta aika järkevältä kuulostaisi, että akut olisivat samalla tavalla vaihdettavia kuin Honda PCX -sähköskootterissa.

Kaiken kaikkiaan pyörän ulkonäkö vaikuttaa sellaiselta, että se ensikatsomalta näyttää bensiinimoottorilla varustetulta kulkineelta.

Moottorin tehon osalta liikuttaneen kevarin, eli noin 11 kilowatin, 15 hevosvoiman luokassa.

Itse asiassa, mikäli Honda lähtee matkaan pienitehoisilla olemassaolevia ratkaisuja hyödyntävillä malleilla, se toimisi samalla tavalla kuin toimintaansa aloittaessaan vuosikymmeniä sitten: tähtäämällä suoraan menestykseen massamarkkinoilla. Hyviä esimerkkejä ovat kaksipyöräinen Cub ja autopuolella Civic.

Cycleworldin sivuilla täällä voit tutustua Hondan patenttipiirroksiin.

 

Teksti Erkki Mäki – Kuvat Honda