Patentista kuitenkin Motorcyclen mukaan ilmenee, miten muuttuva venttiilien ajoitus toimii. Patenttipiirroksessa käytetään esimerkkinä Fat Bobin moottoria, mutta moottorin piirrokset kertovat selvistä eroista nykyisiin Harley-Davidsonin moottoreihin.
Työntötangot sijaitsevat kummankin sylinterin vastakkaisilla puolilla, joka puolestaan vastaa viime vuoden elokuussa jätetyn patenttihakemuksen kuvausta.
Molemmat patenttihakemukset on jätetty alunperin Yhdysvaltain patenttiviranomaisille jo viime vuoden puolella. Patentin keksijäksi on merkitty yksi ainoa Harley-Davidsonin insinööri, Johann Voiges. Se voisi viitata myös siihen, että molemmat patentit koskevat samaa moottoria.
Motorcyclen julkaisemien patenttipiirrosten mukaan moottori on edelleen ilmajäähdytteinen.
Moottorin tasapainotusyksikkö välittää kampiakselin liikkeen molemmille nokka-akseleilla. Kumpikin nokka-akseli nostaa omaa työntötankoaan, joita on yksi per sylinteri. Toinen tasapainotusyksikkö toisella puolella aktivoi toisen työntötankoparin.
Kampiakselin voima välittyy tasapainotusmodulin kautta nokka-akselin pienempään rattaaseen, joka puolestaan pyörittää ketjua, tämä taas pyörittää tasapainotusyksikön vastapainoa vastakkaiseen suuntaan kuin mihin kampiakseli pyörii, toimiakseen mäntien liikkeen vastavoimana.
VVT-yksikkö puolestaan kontrolloi nokka-akseleita ohjaavan rattaan toimintaa.
Muuttuvan venttiilienajoituksen ohjausyksikkö ohjaa nokkien ajoitusta vaikuttaen sekä imu- että pakoventtiiliien ajoitukseen suhteessa kampiakseliin.
Yleisellä tasolla venttiilien muuttuvalla ajoituksella saadaan lisää vääntöä ja tehoa koko kierrosalueelle, mutta oletettavasti Harleyn ensisijaisena tavoitteena lienee saada moottoreidensa päästöjä pienemmäksi.
H-D:n nykymoottorit eivät täytä Euro 5 päästöstandardin vaatimuksia, joten niitä ei voi myydä enää Euroopassa vuodenvaihteen jälkeen. Monet mp-valmistajat ovat pyytäneet asiaan jatkoaikaa koronaviruspandemian aiheuttamien viivytysten vuoksi, se helpottaisi myös amerikkalaisvalmistajaa.