Ajokorttilakiuudistuksen yhteydessä tiedettiin, että hylätyt tutkinnot tulevat uudistuksen myötä kasvamaan. Ongelmaan oli juuri havahduttu Ruotsissa ja ongelmaa oli siellä jo lähdetty työstämään, mutta silti Suomessa ei asiantuntijoita kuunneltu.
Ajokorttiuudistuksessa ei kuultu liikenneopettajia eikä asiantuntijoita
Ajokorttilakiuudistuksessa ei kuunneltu liikenneopettajia eikä alan tutkijoita. Kun tiedettiin, että tutkintomäärät tulevat lisääntymään reilusti, tulisi liikenneopettajien mukaan tutkintoja vastaanottavaa henkilökuntaa ja resursseja lisätä. Suomessa on vain yksi toimija, Ajovarma Oy, joka saa ottaa tutkintoja vastaan, eivätkä sen resurssit tunnu tällä hetkellä riittävän paikkaamaan ajokorttilakiuudistuksen tuomia ongelmia.
Liikenneopettajien mukaan tilanteesta ei tietenkään voi syyttää Ajovarman työntekjöitä, he tekevät parhaansa vaikeassa tilanteessa. Ilmeisesti tutkinnon vastaanottajia ei ole riittävästi saatavilla.
Hylättyjen tutkintojen kasvun lisäksi myös keskeytettyjen tutkintojen määrät kasvattavat jonoja. Kokeita joudutaan tällä hetkellä keskeyttämään jo ennen kokeen alkamista, kun huomataan esimerkiksi, että opetuslupa-ajoneuvon jarrua ei ole kiinnitetty, tai vaadittavia papereita ja todistuksia puuttuu. Tutkinto tulee keskeyttää heti aluksi myös jos tutkinnonvastaanottaja huomaa taitojen olevan selvästi puutteellliset.
Opettajana saa toimia käytännössä kuka vain eikä opetusajoneuvoa katsasteta ja puutteet huomataan vasta ajokokeeseen tultaessa. Aikaisemmin hylätyn suorituksen saaneelle määrättiin tietty määrä lisäajotunteja ennen uusintakoetta. Nykyisin tätä määräystä ei saa antaa, vaan kokeeseen voidaan varata uusi aika ilman yhtäkään lisäajotuntia. Monet käyvät kokeissa monta kertaa eikä ajotaito silti kehity riittävälle tasolle. Ongelmia on monia, ja kaikki ne yhdessä kasvattavat jonoja joista myös riittävästi ajokokeeseen valmistautuneet joutuvat nyt kärsimään.
- Meidän mielestämme kaikkein järkevintä olisi palauttaa opetusmalli tutkintopainotteisesta takaisin opetuspainotteiseksi. Opetuspainotteisella mallilla valtaosa saisi riittävät tiedot ja taidot liikenteeseen jo ennen sitä ensimmäistä ajokoetta, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.
Traficom piittaamaton ongelmista
Liikenneopettajat ihmettelevät sitä, että vaikka useat tahot ovat viestineet ongelmista, niitä ei olla korjattu. Viime syksynä Liikkuvan poliisin perinneyhdistys teetti riskikartoituksen tutkinnonvastaanottajien työstä, ja kartoituksen mukaan useita korjauksia tarvittaisiin kipeästi. Riskikartoitus oli esitelty Liikenteen viranomaiselle Traficomille mutta mitään muutoksia ei ainakaan vielä ole tehty. Traficom teki itse oman kyselytutkimuksen ajokorttilakuudistuksesta, joka uutisoitiin otsikolla ”oppilaat ovat tyytyväisiä uuteen kuljettajakoulutukseen” mutta tosiasiassa tutkimuksen mukaan tyytyväisyyden taso oli laskenut aikaisemman ajokorttilain ajalta.
- Se, että oppilaat ovat edelleen kuitenkin suhteellisen tyytyväisiä on hyvä uutinen. Olemme pieni ammattiryhmä ja teemme työtämme kunnianhimoisesti ja liikenneturvallisuus edellä. Kun näemme, että palaamalla opetuspainotteiseen malliin moni ongelma ratkeaisi, meidän on tuotava asia esiin kuunneltiin meitä tai ei, sanoo Anunti.
Liikenneopettajien ehdotus ongelmien korjaamiseksi:
- Ajokorttiluokkakohtaiset teoriatunnit takaisin
- Ajotuntimäärät selkeiksi kokonaisuuksiksi jokaiseen ajokorttiluokkaan. Tuntimäärä voi alentua vain aikaisemman osaamisen eli aikaisemman ajokortin perusteella
- Kuljettajaopetuksen lainsäädäntömuutosten tavoitteeksi sosiaalinen, turvallinen ja ekologinen kuljettaja - ei pikakurssi ajokorttiin
- Muutokset opetuslupaopetukseen: Opettajan oltava samasta perheestä tai taloudesta, tämän tulisi suorittaa opettajan teoria- ja ajokoe ja opetuslupa-ajoneuvo olisi katsastettava ennen opetuksen aloittamista.