Toisin kuin Tirolissa, missä käyttökielto koskee kovaäänisiä moottoripyöriä (muttei kovaäänisiä autoja!), Wienissä kielto koskee kaikkia motorisoituja ajoneuvoja mukaanlukien moottoripyörät ja jopa sähkömoottoripyörät.
Varapormestari Birgit Hebein (Vihreät) ja Markus Figl (ÖVP) esittelivät visionsa autottomasta Wienistä viime viikon alussa. Yksi pääasioista oli epätavallinen ja kovan linjan kielto joka koskisi jopa hiljaisia ja nollapäästöisiä sähkömoottoripyöriä. Kielto tarkoittaisi myös sitä, että ajoneuvojen pysäköinti keskustan alueella olisi kiellettyä, mikäli ne eivät kuuluisi poikkeuslistaan.
Poikkeustapauksia: Ensinnäkin kehätien alue, joka kiertää kaupunkia, olisi kiellon ulkopuolella, mikä tarkoittaisi sitä, että yksityisautot, pakettiautot ja moottoripyörät saisivat edelleen käyttää reittiä. Lisäksi ihmiset, jotka asuvat poikkeusvyöhykkeen sisäpuolella, tai he joilla on yksityinen autotalli ajoneuvottomalla alueella (sekä pysäköintilupa), sallittaisiin. Tosin vielä ei ole tietoa siitä, sisältyvätkö poikkeuksiin moottoripyörät.
Myös alueella työssäkäyvät ja yritysten edustajat saavat liikkua vapaasti ajoneuvoineen.
Taksit saavat liikkua normaalisti, kuten myös hotellivieraat autoineen, kertoo Visordown.
Wienin ydinkeskusta on halkaisijaltaan noin 1,5 km, joten sinne ei juuri kannata tunkea autolla tai moottoripyörällä muutenkaan. Sikäli kyse ei ole niin radikaalista liikkeestä, kuin miltä ensi istumalta tuntuu.
Mutta: kyse on vakavasta oireesta sikäli, että moottoripyörien erityisluonnetta vähemmän saastuttavina ja kaupunkiliikenteessä ja pysäköitäessä vähemmän tilaa vievinä vaihtoehtoina ei tunnusteta, vaan ne ovat jonkinlaisen rankaisutoimilistan ensimmäisinä aina, kun liikkumisesta ja sen rajoittamisesta puhutaan.