Harley-Davidsonin moottoripyörille on ominaista matala istuinkorkeus ja kohtuullisen matalalla sijaitseva painopiste. Monissa – varsinkin merkin matkamalleissa – pyörän suuri paino on kuitenkin ongelma hitaissa vauhdeissa ja paikallaan pyörää käsiteltäessä.
Ongelma tulee vastaan erityisesti sellaisten kuljettajien kohdalla, jotka eivät vielä osaa käsitellä kunnolla moottoripyörää sekä fyysisesti heikkojen ja iäkkäiden moottoripyöräilijöiden kyseessä ollen.
Vauhdissa paino ei tunnu, kuten kaikki tietävät, mutta ryömintätilanteet ruuhkissa tai kääntyessä saattavat olla erittäin haastavia.
Tällöin kuitenkin Harleyn patentin mukaan kuljettajaa avustava tasapainon balansointijärjestelmä voisi astua kehiin ja pelastaa tilanteen. Patentti perustuu sähköiseen gyroskooppihyrrään, joka säilyttäisi tasapainon kuljettajan puolesta, jolloin kuljettaja voisi keskittyä ohjaamiseen ja liikenteeseen, kertoo Webbikeworld.
Gyroskoopin pyörintänopeus olisi 10 000 - 20 000 kierroksen välissä, hyrrän tai hyrrien massasta ei ole vielä tietoa. Ratkaisu on samantyyppinen kun mitä käytetään erilaisissa gimbaaleissa. Harleyn ratkaisu varustetaan nopeus- ja kallistusantureilla, jotta se ei vaikuta normaaliin ajoon.