12. Mitä Bronsonin Harrikan tankkiin olikaan maalattu?
"Then came Bronson" -televisiosarjaa, jota meilläkin esitettiin aikanaan televisiossa, tehtiin USA:ssa vuosina 1969-70. Sarjassa James "Jim" Bronson ajeli vuosimallin 1969 XLH 900 cm3 Harley-Davidson Sportsterilla. Bronsonia, toimittajaa esitti sarjassa Michael Parks. Pyörän tankkiin oli maalattuna, niin mitä siihen olikaan maalattuna? Kyllä, jumalallinen kaikkinäkevä silmä.
11. Harleyn brändin merkitys
Harley-Davidsonilla on suuri brändiyhteisö, jota pidetään aktiivisena klubien, museon ja tapahtumien avulla. Harley-Davidsonin nimen ja logon lisensiointi tuotti yritykselle 0,8 prosenttia eli 40 miljoonaa dollaria sen liikevaihdosta vuonna 2010.
10. Harley teki polkupyöriä
HD valmisti polkupyöriä vuosien 1916 ja 1921 välillä. Itse asiassa suurin osa kasvavasta moottoripyöräteollisuudesta sai alkunsa polkupyöristä ja sittemmin moottoripolkupyöristä. Harleyn pyörät olivat kalliita ja moottoripyörät tuottivat paremmin, joten polkupyörätuotanto lopetettiin 1921.
9. Minä vuonna tuotanto oikeastaan alkoi?
William Harley ja Arthur Davidson tekivät yhden pyörän 1903 ja kaksi vuonna 1904. Ensimmäinen massatuotantovuosi, jolloin HD valmisti peräti kahdeksan moottoripyörää oli 1905.
8. HD ja suurimmaksi kasvamisen tuska
1910-luvulla Yhdysvalloissa oli 100 moottoripyörävalmistajaa. Esimerkiksi Indian oli viitisen vuotta edellä pyörätuotannon aloittamisessa Harleytä. 1910 HD tuotti noin 3000 moottoripyörää vuodessa, kun Indianin tuotanto oli kaksi kertaa suurempi.
Indian menestyi kilpailuissa ja sai sitä kautta ostajakuntaa, joten HD:kin lähti mukaan kisatoimintaan 1914. Harleystä tuli hetkeksi maailman suurin moottoripyörävalmistaja 1920-luvulla.
7. Harley-Davidson ei koskaan tehnyt bokserimoottoreita
HD:n historiasta muistetaan mielellään isot V2-koneet. Moni muistaa kuitenkin alkutaipaleen yksipyttyiset moottorit. Useimmille voi kuitenkin olla yllätys, että HD on valmistanut myös bokserimoottoreita.
Vuosina 1919-1922 yritys valmisti 584 cm3 Sportia, jossa oli bokserimoottori. Moottori oli sijoitettu niin, että sen sylinterit olivat rivissä sen pyörien linjan kanssa. Pyörässä oli vain kuusi hevosvoimaa, mutta matalan painopisteen vuoksi sitä oli helppo käsitellä.
Toinen bokserimoottorinen pyörä oli vuosimallin -42 XA, jota tehtiin USA:n armeijalle. Se halusi kardaanivetoisen pyörän ja niinpä HD teki BMW:n malliin 742 cm3 bokserimoottorisen pyörän. Sitä ehdittiin rakentaa vain 1000 kappaletta, kun armeija totesi, että XA oli sille liian kallis.
6. Epätoivoinen veto kohti parempaa sporttipyörää?
1970-luvun puolivälissä HD teki keskikokoisen sport-touringpyörän. Novassa oli 800-kuutioinen nestejäähdytteinen V4-kone, jonka oli suunnitellut Porsche. Moottoria oli tarkoitus rakentaa sekä urheilu-, kruisailu- että kilpaversioina.
HD:n omisti tuolloin American Machine & Foundry, joka oli juuri päättänyt, että oli oikea aika minimoida tappiot ja löytää ostaja HD:lle, kun siitä vielä sai jotain. Niinpä Nova-projekti haudattiin vähin äänin, kun siihen oli ensin upotettu 9 miljoonaa dollaria.
5. Evel Knievelillä ei ole Harrikalla hyppäämisen pituusennätystä
Voi olla, että Evel Knievel on kuuluisin HD:llä koskaan hypännyt motoristi, mutta hänellä ei enää ole pituushyppyennätystä nimissään. Knievel hyppäsi yli 14 Greyhound-bussin XR-750:llään 1975. Hypyn pituus oli 133 jalkaa. Bubba Blackwell pisti paremmaksi vuonna 2008 hyppäämällä XR-750:llään 157 jalkaa.
Siinä missä Blackwell teki pituusennätyksen XR-750:llä, Seth Enslow pisti vielä paremmaksi modifioidulla XR1200:lla hypäten 183,7 jalkaa.
4. H-D on voittanut roadracing-mestaruuksia, vai onko?
Vuonna 1960 HD osti puolet italialaisesta Aermacchin tehtaasta ja valtasi sen lopulta kokonaan vuonna 1974. Italialaisvalmistajan kaksitahtikilpurit nimettiin Harrikoiksi, ja ne voittivat kolme perättäistä maailmanmestaruutta 250 cm3 luokassa 1974-76. Vielä vuonna 1977 se voitti mestaruuden 350 cm3-luokassa.
3. Harrikoita on valmistettu Japanissa
Kaikki, jotka ovat käyneet Lahden moottoripyörämuseossa tietävät, että Riku Routo on onnistunut hankkimaan sinne todellisen keräilyharvinaisuuden, aidon Rikuon. Rikuo on lisenssillä Japanissa valmistettu Harrikka. Niitä teki 1930-luvulla Rikuo Internal Combustion Company melkein 18 000 kappaletta vuosien 1937 ja 1942 välillä. Rikuoiden tuotanto jatkui toisen maailmansodan jälkeen vuoteen 1958 asti.
2. HD teki kaksitahtimoottoreita vuodesta 1948
HD sai sotasaaliina toisesta maailmansodasta DKW.n luotettavan kaksitahtisen yksipyttyisen moottoripyörän. Malli S 125 julkistettiin 1948 ja siinä oli kokonaista kolme hevosvoimaa. Vaikka siitä ei koskaan tullut suurta menestystä, moni pystyi aloittamaan motoristin uransa halvalla kaksitahtisella.
Malli nimettiin Hummeriksi ja siitä kasvoivat 175-kuutioiset katu- ja kurapyörämallit, joita valmistettiin vuoteen 1967 asti. Sitten ne korvattiin Aermacchin kaksitahtisilla moottoreilla.
1. HD teki rivinelikolla varustettua moottoripyörää
60-luvun puolivälissä, kun nelisylinteristen moottoripyörien suosio alkoi Euroopassa kasvaa, HD alkoi suunnitella rivinelosmoottorilla varustettua moottoripyörää. Projekti eteni jo puiseen mock-uppiin asti, kunnes markkinointiosasto 60-luvun lopulla päätti, ettei ilmajäähdytteisellä rivinelikolla olisi riittävästi kysyntää Yhdysvaltain markkinoilla.
Sittemmin 1969 Honda CB 750 ilmestyi markkinoille ja räjäytti potin. HD:n malli oli kuulemma ollut paljossa saman näköinen.
Juttu ilmestyi ensi kerran Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä 8.8.2014.