U.S. Marine Corps eli USMC on perinteisesti käyttänyt runsaasti rahaa asejärjestelmien kehittämiseen, ja nytkin heillä on monta rautaa tulessa. Vähän huomaamattomaksi on jäänyt Kawasaki KLR650:een perustuvien moottoripyörien kehitystyö. Ne on modifioitu käymään ensisijaisesti dieselpolttoaineella ja biodieselillä, mutta lisäksi lentopetrolilla ja erilaisilla muillakin lentolaitteiden polttoaineilla kuten lentokerosiinillä.
Sotilaskielellä pyörän nimi on nyt japanilaiskuuloisen Kawasakin sijasta M103M1, ja se on Hayes Diversified Technologiesin (HDT) käsialaa. HDT toimii Hesperiassa, Kaliforniassa. Heidän erityistuotteensa on dieselmoottori moottoripyöriä varten. He väittävät, että heidän kompakti moottoridesigninsa tuottaa kaksi kertaa enemmän tehoa verrattuna vastaavaan bensiinimoottoriin.
Pienimmillään moottorin kulutus on noin 2,5 litraa sadalla kilometrillä.
USMC ja HDT päättivät käyttää pyörän lähtökohtana legendaarista Kawasaki KLR650:ntä sen tunnetun kestävyyden ja rakenteellisen lujuuden vuoksi. Alunperin ensimmäiset KLR650:t on valmistettu jo 1987, ja niillä on vankka fanikunta ympäri maailman.
Vaikka pyörän runko ja muutama muukin komponentti on varastotavaraa, moni asia on myös muutettu sotilaskäyttöön paremmin sopivaksi. Mm. pyörän kaikki kiiltävät pinnat on käsitelty heijastusta estävällä aineella. Myös valot on muutettu niin, etteivät ne herätä huomiota. Polttoainentankki on vähintään yhtä suuri kuin KLR:n alkuperäinen 23 litran tankki, jollei isompi. Kaikki mitä on voitu, on tehty vedenpitäväksi ja pölytiiviiksi.
Valitettavasti M103M1 ei ole siviilikäyttöön hankittavissa. Hayes Diesel toteaa verkkosivustollaan, ettei se tarjoa moottoreita tai dieselmoottorisia ajoneuvoja kuluttajakäyttöön.
Asiasta kertoi ensin National Interest.