2electron on Turinissa, Italiassa toimivan autoteknologia-alan yrityksen Zenerin tytäryhtiö, ja sillä on tosiaan toisenlainen näkemys siitä, mitä sähkömoottoripyöräily voi McFly-tekniikan avulla olla.
Hyödyntämällä sekä softaa että rautaa McFly-teknologia emuloi ajamista polttomoottorilla varustetulla moottoripyörällä, vaikka oikeasti kulkimena on sähkömoottoripyörä. 2electronin McFly-järjestelmässä on virtuaalinen vaihteisto, keinotekoinen vaihdepoljin ja kytkinkahva, erilaisia tehonsäätöjä, sekä runkoon strategisesti piilotetut kaiuttimet tuottamassa moottorin ääntä ja värinää.
Ratkaisu on erittäin mielenkiintoinen, mutta kieltämättä myös herättää sekalaisia tunteita.
Voit valita erilaisten ja erityyppisten moottoreiden välillä
Alkajaisiksi McFly teknologia mahdollistaa sen, että voit valita erilaisten voimanlähteiden välillä. Vaihtoehtoja on kolme: vuosimallin 1989 yksisylinterinen kaksitahtinen, vuosimallin 1999 rivinelikko sekä 2004 nelitahtinen kaksisylinterinen. Siinä vaiheessa kun Emula on tuotannossa, tarjolla on myös monia muita virtuaalimoottoreita mistä valita, kuten esimerkiksi vuosimallin 1980 125-kuutioinen kaksitahtinen tai moderni superbike.
McFly-ohjelmisto säätää sähkömoottorin vääntökäyrän ja tehontuoton vastaamaan erilaisten polttomoottoreiden vastaavia. Se tarkoittaa sitä, että teho on käytettävissä kierrosluvun eri lukemilla, aivan kuten oikeissa moottoreissa sekä tietenkin nopeudessa, millä moottori kiihtyy.
Sinänsä ajatuksenahan tämä on huikea: hankkimalla yhden pyörän, sinulla on monta moottorin käytökseltään erilaista ajolaitetta.
Virtuaali-kytkin ja -vaihteisto tuovat oman lisänsä asiaan. Niiden avulla ohjelmisto tietää, mikä vaihde sinulla on päällä, ja voiman tuotto tehdään sen mukaan. Lisäksi kytkin ja vaihdepoljin antavat kuljettajalle taktiilisen palautteen, joka saa ne tuntumaan oikeilta vaihtaessasi. Luistokytkinemulaatio estää takapyörää lukkiutumasta moottorijarrutuksessa.
Vahvasti konfiguroitavissa
Moottorin käyttäytyminen on myös vahvasti konfigroitavissa. Mukana tulee kaksi perustapavalintaa: Boring (hengetön, tylsä) ja McFly. Boring-valinta kytkee McFly-valinnan pois päältä ja Emula toimii kuten tavanomainen sähkömoottoripyörä vain kahvaa kääntämällä. Samalla sen huippunopeus on 250 km/h, että se siitä hengettömyydestä.
McFly-moodissa on kaikki hauskuus ja toiminta, ja lisäksi siinä on neljä alavalintaa.
Real Emulation: Tässä moodissa Emula toimii kuin polttomoottoripyörä. Jollet anna riittävästi kaasua paikalta lähdettäessä, se sammuu. Jos ajat liian isolla vaihteella ja kierrokset ovat liian alhaalla, moottori toimii laiskasti kaasuttaessasi. Huono vaihto voi aiheuttaa sen, että vaihde menee päältä.
Easy Emulation: Et onnistu sammuttamaan Emulaa ja lisäksi se on anteeksiantavampi valitun vaihteen suhteen.
Arcade Emulation: Tämä ajomoodi mahdollistaa sen, ettei sinun tarvitse käyttää kytkintä, vaan voit ajaa kuin sinulla olisi shifteri.
Beginner Emulation: Aloittelijan ajotavassa McFly valitsee itse käytettävän vaihteen, eikä sinun tarvitse käyttää kytkintä. Toiminta on samanlaista kuin Hondan DCT-vaihteistolla.
Ääntä ja tärinää
Emulan ominaisuudet eivät kuitenkaan lopu vielä tähän, sillä ääni ja värinä ovat osa polttomoottorilla varustetun pyörä kokemusta. Sen tuottamiseksi Emulassa on sijoitettu kaiuttimia pyörän strategisiin paikkoihin. Pyörän etuosassa sijaitsevat kaiuttimet tuottavat moottorin ja vaihteiston äänet, kun taas takakaiuttimet tuottavat pakoputkiston äänet. Bassokaiuttimien avulla saadaan myös aiheutettua riittävän värinän taso riippuen siitä, mikä moottori on valittu, myös kierrosluku vaikuttaa.
Mikäli haluat, etteivät ulkopuoliset kuule pyöräsi ääntä, voit myös ajaa hiljaisessa moodissa siten, että äänet voidaan tuoda kypäräpuhelimesi kaiuttimiin Bluetoothin kautta Silent-Fun-moodissa. Bassokaiutin tuottaa silti haluamasi moottorin tärinän.
Ohjelmisto tarjoaa myös muita muokkausmahdollisuuksia. Sen avulla voit parantaa suorituskykyä esimerkiksi asentamalla virtuaalisen tehoilmansuotimen, vaihtaa pakoputkistoa jne.
McFly-teknologia huomioi myös Emulan painon, ja kompensoi sekä pitää pyörän suorituskyvyn samana, kuin se olisi ollut alkuperäisen pyörän painolla. Täten 250-kuutioinen kaksitahtinen tuntuu samalta kuin polttomoottoripyörä tuolla moottorilla varustettuna eikä raskaalta sähkömoottoripyörältä.
Monta erilaista moottoripyörää
Kaikkia Emulan toimintoja ohjataan oikean kahvan joystickillä tai kahdeksantuumaisen TFT-kosketusnäytön kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että voit vaihtaa moottorivalintoja ja moodeja milloin vain haluat. Jos teknologia toimii, kuten luvataan, lopputulos on sellainen, että sinulla ikään kuin on monta erilaista moottoripyörää yhden ainoan sijasta. Jopa saman ajomatkan aikana.
Mikäli olet huolissasi siitä, että kaikki tämä teknologia syö ajomatkaa latauksella, 2electron väittää tiedotteessaan, että McFly-teknologia vaikuttaa siihen maksimissaan prosentilla.
Koska tuote on vielä konseptiasteella, emme tietenkään voi vielä tietää, miten hyvin lupaukset vastaavat aikanaan todellisuutta, mutta joka tapauksessa tämäkin konsepti raottaa hieman niitä mahdollisuuksia, mitä kaikkea sähkömoottoripyörät voivat tulevaisuudessa tarjota.
Emulassa on vielä kyse "vain" moottorinohjauksen muutoksista, mutta entä sitten, kun mukaan liitetään sähköisesti säätyvä jousitus, mahdollisesti sähköisesti säätyvä akseliväli ja ties mitä muuta, niin silloin sähkömoottoripyörät mahdollistava kokemuksia, joiden toteuttamiseksi tänä päivänä tarvitaan useampi erityyppinen moottoripyörä.