Saksan parlamentti (Bundesrat) esitti viikko sitten, että tarvitaan toimenpiteitä moottoripyörien aiheuttaman melutason vähentämiseksi.

Liittovaltion hallitus tekee lopulliset päätökset, joten lyhyellä aikavälillä tuskin mikään muuttuu, mutta päätös on joka tapauksessa aiheuttanut paljon melua Saksassa, kerrotaan FEMA:n artikkelissa.

Esityksen sisältö:

– Edustajainhuoneen esityksen mukaan melutaso pitäisi rajoittaa 80 desibeliin kaikissa tilanteissa eikä pelkästään tyyppihyväksynnän yhteydessä.

- Lisäksi liittovaltion hallituksen pitäisi ajaa samaa asiaa toteutettavaksi koko EU:n alueella.

- Hallituksen pitäisi tukea asiaa ajavia kampanjoita kuten "Silent Rider", "hiljainen motoristi".

- Moottorin melun kasvamiseen johtavasta moottorin tai pakokaasujärjestelmän manipuloinnista pitäisi tulla vakavasti rangaistava teko, joka voisi johtaa jopa moottoripyörän välittömään haltuunottoon.

- Äänen muuttamisen pitäisi olla kiellettyä, jos se johtaa melutason kasvamiseen.

- Pieniäänisten moottoripyörien, kuten sähkömottoripyörien, käyttöä pitäisi edistää.

- Tienvarsimelumittausten ja tarkastusten määrää pitäisi lisätä.

- Lisäksi nopeusrajoituksia pitäisi alentaa ja teitä sulkea moottoripyöriltä viikonloppuisin ja vapaapäivisin lukuunottamatta sähkömoottoripyöriä.

- Lisäksi haetaan uusia mahdollisuuksia syyttää moottoripyörän kuljettajaa. Nykyisellään auton tai moottoripyörän kuljettajaa vastaan voidaan nostaa syyte rikkeestä vasta tunnistuksen jälkeen, mikä edellyttää kuljettajan kasvojen saamista kuvaan. Moottoripyöräilijän tunnistamista vaikeuttaa se, että hänellä on kypärä päässään.

– Toisin sanoen pitäisi olla mahdollista sakottaa moottoripyörän omistajaa tarvitsematta osoittaa, että hän olisi toiminut kuljettajana rikkeen sattuessa. Tämä on asia, joka saattaa vahvasti rikkoa Saksan perustuslakia.

- Kaiken huipuksi Bundesrat on esittänyt pakollista Ajopäiväkirjaa, mikäli kuljettajaa ei pystyttäisi tunnistamaan rikkeiden yhteydessä.

Huolestuttavaa

Päätös on tehty Nordrhein-Westfalenin osavaltion vaatimuksesta, missä sijaitsee Ruhrin teollisuusalue. Vaatimuksen taustalla on moottoripyörien aiheuttama melu.

Erityisen huolestuttavaa asiassa on se, että se koskee vain moottoripyöriä. Vaikka saksalaiset premium-autojen valmistajat kuten Porsche, BMW, Audin ja Mercedes käyttävät sporttisemmissa malleissaan samanlaisia muuttuvilla venttiileillä varustettuja äänenvaimentimia kuin moottoripyörissä, niitten käyttökielto koskisi vain moottoripyöriä.

Kyse lieneekin siitä, että osavaltion kukkarossa isojen autonvalmistajien raha ei kuulosta erityisen pahalta. Päätös kuitenkin sisältää tulkinnan, että vain moottoripyörät aiheuttavat melua. Lisäksi sen mukaan moottoripyörät ovat vain kovaäänisiä leluja, joita käyttävät vain epäsosiaaliset ihmiset rentoutumiseen.

FEMA, eurooppalaisten moottoripyöräkerhojen liittojen edustaja, tulee taistelemaan asiaa vastaan sekä kansallisella että Euroopan tasolla.

– Melusaaste on merkittävä terveysongelma, toteaa FEMAn pääsihteeri Dolf Willigers. – Liikenne on iso melunlähde. Siitä näkökulmasta on oikein, että liikenteen melua pyritään vähentämään. Mutta tässä tapauksessa siitä syyllistetään vain yhtä tienkäyttäjäryhmää sekä lisäksi aiheutetaan kauaskantoisia seurauksia. Tämä voi johtaa moottoripyöräilyn mahdottomuuteen tiettyinä päivinä ja tietyillä alueilla, ja jopa noitavainoon moottoripyöriä kohtaan, kun muut tienkäyttäjät jätetään rauhaan riippumatta siitä, millaisen melutason he aiheuttavat. Tämä on suhteetonta ja johtaisi epäyhdenvertaisuuteen lain edessä, mikä ei ole hyväksyttävää.