Kun koronarajoitukset sulkivat ihmiset koteihinsa, kulutuksen selkeä lasku näkyi erityisesti erityistavarakaupassa. Vaatekaupat tyhjenivät ja fyysisten kontaktien rajoitukset pudottivat palveluiden, kuten ravintola- ja matkailualan liikevaihtoja yli 80 prosenttia, aiheuttaen jopa konkursseja. Kestokulutushyödykkeistä autoala romahti kevään aikana 40 prosenttia ja uusien autotilausten pudotus on ollut jopa 60 prosentin luokkaa.
Tässä kontekstissa kaksipyöräisten vakaa tilanne näyttäytyy valoisana. Ihmisillä on aikaa ja silti varallisuutta, joka käytetään nyt kotiin ja ”yksinäiseen” tekemiseen. Rauta-, sisustus- ja puutarhakaupan vilkastumisen lisäksi moottoripyörien ja mopojen kauppa on nyt kiinnostanut kuluttajia. Moottoripyörä- ja mopokauppa poikkeaa yleisestä laskevasta trendistä, sillä sitä voi harrastaa ilman tartuntariskiä.
– Aurinkoiset kevätkelit ovat myös olleet omiaan siivittämään kaksipyöräisten myyntiä. Ihmiset haluavat ulos muutoin rajoitetun elinpiirinsä oloista. Ihmiset taistelevat nyt myös henkistä lamaa vastaan tehdessään hankintojaan ja toimintaansa niille sektoreille, jotka ovat tässä tilanteessa heidän kukkaronsa ja toimintamahdollisuuksiensa rajoissa, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa sanoo.
Erityisesti mopojen ja mopoautojen segmentissä kasvuprosentit ovat hurjia
Tammi-huhtikuun jaksolla mopojen myynnin kumulatiivinen kasvu 20 prosentilla ja mopoautojen huima myynnin lähes kymmenkertaistuminen kertonee muun muassa siitä, että nuorisolla on nyt aikaa ajeluun.
– Perinteisesti vanhemmat ovat ostaneet mopoja ja mopoautoja lapsilleen, jotta lapset pääsevät itsenäisesti harrastuksiin ja kouluun. Tilanne on koronarajoitusten vuoksi nyt erilainen, mutta matkustusta julkisilla kulkuneuvoilla haluttaneen silti nyt vältellä. Mopoautomyynnin alkuvuoden harppaus johtuu kuitenkin eniten kevytautohankkeen hautaamisesta: hanke pysäytti mopoautomyynnin täysin, mutta nyt mopoautojen myynti palautuu normaalitilanteeseen, Summa sanoo.
Moottoripyörien osalta keskikokoiset 256-356-kuutioiset pyörät kiinnostavat edelleen: niiden myynti kasvoi alkuvuoden aikana 28 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen. Myös 356-505-kuutioisten pyörien eli esimerkiksi pienimpien standard-, naked- ja sport -pyörien, sekä 506-755-kuutioisten isompien pyörien myynnin kasvu oli molemmilla parinkymmenen prosentin luokkaa. Suurten, yli 756-kuutioisten pyörien ensirekisteröinnit kasvoivat alkuvuonna 16 prosenttia viime vuoteen verrattuna.