Honda CB4X konsepti oli melkoinen katseenvangitsija Milanossa. Tässä enemmän juttua siitä heti tapahtuman jälkeen kirjoitettuna: Hondan CB4X sport touring -konsepti keräsi katseita Milanossa - katso kuvat
Se esiteltiin Hondan Milanon design & research centerin työn tuloksena, ja pyörän saama patenttikin koskee Eurooppaa. Myöntäjänä on European Intellectual Property Office (EUIPO), eli byroo, joka valvoo immateriaalioikeuksia.
Patentointi saattaa kovastikin tarkoittaa sitä, että malli on tulossa tuotantoon, mutta ei oteta siitä murhetta, asia selvinnee ensi syksynä Milanossa. Pyörä vaikuttaa joka tapauksessa varsin mielenkiintoiselta. Patenttipiirros on nähtävissä mm. Asphalt and Rubberin sivuilla, eikä se näytä kovasti poikkeavan konseptipyörästä.
Honda Motor Europe on jo useampana vuonna esitellyt erilaisia konsepteja Eicmassa, mutta yksikään niistä ei ole päätynyt tuotantoon, toivottavasti tämä pääsee.
CB4X on sport tourer, joka kuitenkin ulkonäön puolesta tuo mieleen seikkailupyörän jo ajoasennon ja maavarankin puolesta. Designissa on myös yhtymäkohtia CB500X:ään ja uuteen Africa Twiniin X-Adv-seikkailuskootterista puhumattakaan.
Mutta mikäli vannekoko mahdollisessa tuotantomallissa pysyy samana, niin ne ovat 17-tuumaiset ja suunniteltu tielläajoa varten. Toisaalta, kunhan perusmalli on tuotannossa, maastokelpoisempia rinnakkaismalleja syntyy tietenkin "melkein käden käänteessä": isommat pinnavanteet, alakate, suojapanssari, väritys...
CB4X:n konsepti on samantyyppinen kuin BMW S 1000 XR:llä, mutta moottorin kuutiotilavuus on pienempi, mistä seuraa, että kilpakumppanina on enemmänkin Yamahan Tracer 700.
Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että pitkäjoustoinen ja seikkailuhenkinen CB4X voisi olla koko lailla hyvä vaihtoehto päivittäiseen käyttöön yhteen lokeroon mahtumattomalle motoristille.