Liikenneturva tarkkaili mopoilijoiden kypärän käyttöä viime vuonna*. Likipitäen kaikilla mopon kuljettajilla oli kypärä päässä. Myös mopon matkustajat käyttivät kypärää pääsääntöisesti. Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti on ilahtunut tuloksesta, mutta muistuttaa, että kypärän tulee olla myös kiinnitetty asianmukaisesti.
– Kypärän tehtävänä on suojata päätä. Ajossa kypärä suojaa kiveniskuilta ja kelin kiukuilta. Onnettomuudessa kypärä vaimentaa iskuvoimaa ja levittää pistemäistä kuormitusta laajemmalle alueelle. Jotta kypärä suojaisi kuten se on tarkoitettu, tulee sen olla asianmukainen, sopivan kokoinen ja kunnolla kiinnitetty. Hihnan on oltava kiinni ja tarpeeksi tiukalla, jottei kypärä sinkoudu törmäyksen voimasta pois päästä, Ruutti luettelee.
Millainen on hyvä mopoilukypärä?
Myös uusi, 1.6. voimaantuleva tieliikennelaki täsmentää kypärän kiinnitysvaatimuksia. Laki velvoittaa, että ajon aikana mopon kuljettajan ja matkustajan on käytettävä tyypiltään hyväksyttyä ja asianmukaisesti kiinnitettyä suojakypärää.
Suomessa tieliikennekäytön mahdollistavia tyyppihyväksyntöjä on kaksi: ECE-hyväksymismerkintä, jonka merkkinä kypärässä on iso E-kirjain ympyrän sisällä sekä amerikkalainen standardi FMVSS 218, jonka merkintänä lukee isoin kirjaimin DOT.
Muut hyväksynnät, esimerkiksi JIS tai Snell, eivät ole Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä.
Päähän kypärä ja malttia
Mopoilijoiden onnettomuudet ovat tyypillisesti taajamissa tapahtuvia risteysonnettomuuksia tai yksittäisonnettomuuksia. Usein tilannenopeudet ovat liian kovia esimerkiksi kaarteeseen nähden ja turvavälit liian pieniä.
– Usein mopon sarvissa on 15-17-vuotias, joilla harkintakyky ja kokemus liikenteestä ovat vasta karttumassa. Liikennetilannetta kokonaisuutena voi olla vielä vaikea hahmottaa. Etenkin ajokauden alkuun on syytä kerrata väistämissäännöt ja käydä vaikkapa parkkipaikalla testaamassa käsittelyyn liittyviä asioita, kuten jarruttamista, väistöjä ja hidasajoa. Talvi on voinut paikoin kaluta tien pintaa ja epätasaisuudet voivat lisätä suistumisriskiä. Kaarteissa ja kääntymisissä kannattaakin terästäytyä tilannenopeuden kanssa ja varoa äkkiliikkeitä, vinkkaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.
Joka neljännellä kypärän kiinnityshihna auki tai löysällä
*Liikenneturva tarkkaili mopokypärän käyttöä eri puolilla Suomea viime vuonna. Mopon kuljettajista kypärää käytti 99,7 prosenttia (N=1515) ja matkustajista 97,1 prosenttia (N=140).
Puutteet mopokypärän kiinnittämisessä näkyvät myös kuolemaan johtaneissa mopoiluonnettomuuksissa. Onnettomuustutkintainstituutin raportti kertoo, että vähintään joka neljännellä kuljettajalla kypärän kiinnityshihna oli ollut auki tai liian löysällä onnettomuushetkellä. Raportti tarkasteli onnettomuuksia vuosilta 2009-2013.
Vinkit fiksuun mopoiluun:
- Tunne liikennesäännöt ja noudata niitä. Ota huomioon muut tielläliikkujat.
- Käytä asianmukaista kypärää ja kiinnitä hihna kunnolla. Myös matkustajan on käytettävä kypärää.
- Tunne kulkupelisi: kaksipyöräisenä mopon hallinta vaatii kuljettajalta ajotaitoa ja harkintaa.
- Aja ennakoiden: aseta nopeus tilanteen mukaan, tarkkaile kokonaistilannetta ja pidä turvaväli.
- Aja vain selvinpäin. Rattijuopumus on rikos myös mopolla ajettaessa.