Intian moottoripyörämarkkina näytti jonkin aikaa kasvavan rajattomasti, mutta jo viime vuonna tuli laskua, ja nyt alkuvuosi näyttää tilastojen valossa poikkeuksellisen synkältä. Myynti laski tammikuussa 14 %, helmikuussa 19 % ja maaliskuussa peräti 29 % edellisvuoteen verrattuna. Koronavirus heikentää myyntinäkymiä entisestään tilanteessa, jota rasittavat BS-VI päästöstandardin tulo ja sitä myötä kohonneet moottoripyörien hinnat.
Intiasta tuli maailman suurin moottoripyörämarkkina 2016, kun se kappalemääräisessä myynnissä ohitti Kiinan. Ennätysvuosi oli 2018, jolloin Intiassa myytiin 22,4 miljoonaa moottoripyörää (mukaan lukien kaupalliset kolmipyörät).
Vuosina 2012-2018 Intiassa myytiin yli 124 miljoonaa uutta pyörää, jolloinen markkinan vuotuinen kasvu oli 8 miljoonaa kappaletta. Kasvu on ollut aivan liian nopeaa maalle, jonka sekä kaupunkien että maaseudun infrastruktuurit ovat edelleen huonot.
Myynnin lasku alkoi jo vuoden 2018 viimeiseltä kvartaalilta, ja vuonna 2019 myynti laski 14,4%, jolloin maassa myytiin 3,1 miljoonaa moottoripyörää vähemmän edelliseen vuoteen verrattuna, eli kaikkiaan 19,3 miljoonaa kappaletta.
Useat tekijät vaikuttivat asiaan. Yksi niistä oli vakuutusmaksujen nousu vuonna 2018 sekä BS-VI päästönormien käyttöönotto huhtikuusta 2020 lähtien. Tämä johti siihen, että ihmiset odottivat BS-IV määräykset täyttävien pyörien hintojen laskua ja uusien BS-VI-mallien tuloa myymälöihin.
Yksi tekijä asiassa on hallituksen tavoite sen suhteen, että 90 % Intiassa myytävistä ajoneuvoista olisi sähkömoottorisia jo vuonna 2025. Se syö moottoripyörävalmistajien resursseja näiden kehittäessä ajoneuvojaan vastaamaan hallituksen tavoitteita.
Lisäksi on oletettavaa, että koronaviruksen vaikutus maan talouteen heikentää myös moottoripyörämarkkinaa. Intiassa hallitus on reagoinut vahvasti, ja maan asukkaat ovat noudattaneet kehotuksia pysyä kotona ja sulkea kaikki toiminnot 3 viikoksi, mutta kukaan ei vielä tiedä miten pitkään tilanne vaikuttaa, ja mitkä sen taloudelliset kokonaisvaikutukset ovat.
Kokonaisuutena tilanne vuodelle 2020 näyttää moottoripyörämyynnin osalta jo melko menetetyltä. Motorcycles Data uskookin, että myynti laskee tänä vuonna 22,5 % 14,9 miljoonaan kappaleeseen.
Neljä suurinta kärsi 2019
Intian neljä suurinta moottoripyörävalmistajaa kärsi pahasti myynnin laskusta 2019 edelliseen vuoteen verrattuna. Markkinajohtaja Hero, myi 6,78 miljoonaa moottoripyörää, laskua edellisvuoteen verrattuna 1,1 miljoonaa kappaletta. Vastaavat luvut markkinakakkosella Hondalla olivat 4,9 miljoonaa ja -16,7 % eli 1 miljoonaa. Kolmosen eli TVS:n luvut olivat 2,82 miljoonaa, -8,9%. Bajaj Auton myynti tippui puolestaan 7,8 % 2,55 miljoonaan kappaleeseen.
Suzuki taas nousi viidennelle sijalle, ja onnistui kasvattamaan myyntiään hankalassa tilanteessa peräti 12,5% ennätykselliseen 707 468 kappaleeseen. Taakse jäi kuutonen, eli Royal Enfield, jonka myynti laski 18 % 693 000 kappaleeseen. Seuraavina Yamaha 659 000 kpl ja -16,9% sekä Piaggio -9,8 % ja 189 362 kpl.
Premium-brändeistä KTM on suurin. Sen pyörät valmistaa paikallisesti Bajaj Auto. Kotareita myytiin 57 768 kappaletta, myynnissä kasvua peräti 27%.
Myös BMW:n myynti sujuu heinäkuussa 2018 avatun paikallisen tehtaan myötä, ja se oli 11. myydyin 4600 kappaleella. Harley-Davidsonin myynti puolestaan tippui peräti 24,2 %.