Moottoripyörän autovero on herättänyt alan kauppiaiden ja motoristien keskuudessa närää vuosikymmeniä. Korjausten jälkeenkin veron suuruus moottoripyörillä on moninkertainen vastaavilla päästöillä varustettuun autoihin verrattuna. Kun autojen autovero on laskettu päästöluokkituksen mukaan, moottoripyörien verotus on peräisin 70-luvulta ja perustuu pyörien kuutiotilavuusluokkiin.
Nyt vero on siis moottoripyörien osalta pudotettu nollaan, mikä käytännössä tarkoittaa minimissäänkin 1500 euron, maksimissaan jopa 10 000 euron hinnanpudotusta pyörän nykyverollisesta hinnasta riippuen.
Hankintatukea maksetaan vuosimallista riippuen siten, että ennen vuotta 2003 valmistettujen pyörien hankintatuki on 2500 euroa, kun annetaan sitä vanhempi pyörä vaihdossa, ja sen jälkeen valmistettujen pyörien hankintatuki on 1850 euroa.
Voimanlähteen vaihtotuki, eli bensiinikäyttöisen moottoripyörän vaihto sähkömoottoriseen on suuruudeltaan kevytmoottoripyöristä siirtyvälle 1500 euroa ja suuremmille vaihdokeille 2500 euroa.
– Tuet voi kasata, eli molempia tukia voi hyödyntää samalla kertaa, ja kun siihen lasketaan päälle veron poistosta tuleva hinnanalennus, moottoripyörä kaupalle voi odottaa todella vilkasta kevättä tai sitten kesää koronaviruksesta huolimatta, totesi Mp-kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åbergsson. – Voi sanoa, että hallitus todella kuuli alan hätähuudon. Toisaalta kyse on myös sellaisten epäkohtien poistamisesta, jotka ovat kohdelleet moottoripyöräilyä alana epätasa-arvoisesti esimerkiksi autoiluun verrattuna.
Tavoitimme myös liikenne- ja viestintäministerin myöhään illalla kommentoimaan asiaa.
– Kyse on hallituksen toimenpiteestä koronaviruksen aiheuttamien ja kauppiaille tuottamien taloudellisten haittojen poistamisesta sekä vanhastaan moottoripyöräalan tervettä kauppaa haittaavien epäkohtien poistamisesta. Näemme, että juurin nyt on oikea hetki tehdä tämä kädenojennus, jonka taloudelliset kokonaisvaikutukset lienevät lisäksi positiiviset lisääntyneen moottoripyörämyynnin ja liikenteen päästöjen pienentymisen myötä. Uudet pyörät ovat jo erittäin pienipäästöisiä ja tuki sähkömoottoripyörään vaihtaville kasvattaa varmasti myös sähkön käyttöä moottoripyörien voimanlähteenä. Olemme muutenkin seuranneet alan kehitystä aktiivisesti ja ihmetelleet, miksi tätä ei ole tehty jo aiemmin, totesi liikenne- ja viestintäministeri Timon Harakka.