Ajokorttiuudistus toi mopokortin suoritukseen muutoksia kesällä 2018. Teoriaopetuksesta poistuivat pakolliset 6 teoriatuntia ja ajo-opetuksesta 3 tuntia. Tilalle tuli 4 tunnin EAS-teoriakoulutus liikenteen perusteista. Ajo-opetusta ei enää vaadita.
Vuonna 2019 mopokortin käsittelykokeen suoritti 21 255 henkilöä (Traficomin tilastot). Suorittajista ei ole tarkkaa tietoa millä tavalla koulutus on hankittu. Trendit ovat kuitenkin havaittavissa. Pakollinen EAS-koulutus käydään aina autokoulussa ja osa mopoikäisistä ostaa ajo-opetusta vähintään 1-3 tuntia. Eivät kuitenkaan kaikki. Tämä tarkoittaa sitä, että ajamista ei joko harjoitella ollenkaan, tai se tehdään kavereiden tai tuttujen kanssa "suljetulla alueella”, joka ei kuitenkaan tosiasiassa ole suljettu. Suljetulla alueella tarkoitetaan liikenteeltä eristettyä aluetta.
– Esimerkiksi oma vanhempien pihatie ei ole suljettu alue. Myöskään kauppojen pysäköintialueet eivät ole suljettua aluetta. Usein ei tulla ajatelleeksi, että mökkitie tai lähipelto ei välttämättä sellaisenaan täytä suljetun alueen vaatimuksia. Ilman ajo-oikeutta ei saa ajaa tieliikenteeksi katsotulla alueella. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäävät siis lähinnä ajoharjoitteluradat joissa on omat sääntönsä ja lisenssinsä tiettyyn käyttötarkoitukseen, kertoo Lari Mäkelä Liikenneopetus ry:stä.
– Trendin mukaisesti ajoharjoittelua tapahtuu siis tieliikenteessä ajo-oikeudetta. Kentällä on tullut havaittua kun 15-vuotiaat nuoret opettavat toisilleen mopon käsittelytehtäviä. Videot katsotaan netistä ja mennään itse kokeilemaan samaa. On toki hienoa, että "liikenneopettajan työt" kiinnostavat näinkin nuoria mutta ensin pitäisi koulutus ja ammattitaito hankkia kuten liikenneopettajat ovat tehneet, jatkaa Mäkelä.
Mopokortin saadakseen oppilaan on läpäistävä sekä teoria- että käsittelykoe. Ilman asianmukaista harjoittelua niistä on vaikeaa selviytyä. Ajamista tulee harjoitella, mutta harjoittelu olisi turvallisinta tehdä liikenneopettajan tai asiansa osaavan opetuslupaopettajan kanssa. Ilman edellämainittuja se on laitonta ajo-oikeudetta ajamista.
Ajokorttiuudistuksen toisena puolena on yleistynyt myös se, että kokeeseen mennään omalla mopolla. Tutkintovaatimuksien mukaisesti ajoneuvon pitää olla tieliikennekelpoinen. Kentällä on havaittu, että tutkinnossa olleissa mopoissa on puutteita.
Peilit puuttuvat, suuntamerkit eivät toimi, renkaat ovat kuluneet tai mopo on jopa selkeästi viritetty. Myös ajovarusteet ovat olleet puutteellisia. Tällaisessa tapauksessa tutkinnonvastaanottajat eivät ota käsittelykoetta edes vastaan.
– Parhaimpina päivinä on jopa nähty kun tutkinnonsuorittaja on ajanut mopolla koepaikalle, ajo-oikeudetta. Toivoisimme että mopokorttia suorittavat hankkisivat opetuksensa luvallisin keinoin joko autokouluissa tai oman vanhemman kanssa opetusluvalla. Näin se on turvallisinta ja antaa paremmat valmiudet liikenteeseen ja vältyt edellä mainituilta koomisilta tilanteilta, kannustaa Mäkelä.