Sen lisäksi, että rallissa tapahtui tänä vuonna vakavia loukkaantumisia, kaksi kuljettajaa, Paulo Goncalves ja Edwin Straver, menehtyivät. Selvittääkseen, miten tehdä kisaamisesta turvallisempaa, järjestäjät ovat palaveeranneet FIM:in ja useiden kisatiimien edustajien kanssa.
Ensimmäinen toimenpide on vähentää ajonopeutta kisassa. Tavoite saavutetaan siten, että se otetaan huomioon osuuksia suunnitellessa. Lisäksi reitti ja tiekirja tarkastetaan virheiden minimoimiseksi.
Sen lisäksi moottoripyöriin tulee samanlainen tehonrajoitin kuin Supersport 300 -sarjassa. Kisatiimit testaavat sitä tänä keväänä. Tavoitteena on saada sille globaali hyväksyntä kesäkuun mittaan.
Sen lisäksi että kuljettajien vauhtia pyritään hidastamaan, kisajärjestäjät haluavat parantaa kuljettajien turvallisuutta. Suunnitelmana on, että kaikkien kuljettajien tulee pukeutua airbag-suojiin. Kisajärjestäjät ovat tapaamassa airbag-valmistajia varmistaakseen sen, että Dakar-rallia varten räätälöity teknologia on ajoissa valmiina vuoden 2021 kisaa varten.
Lisäksi kilpailijoille tulee uusi navigaatioinstrumentti, joka antaa sekä visuaalisia että äänivaroitteita kuljettajalle.
Kehityssuunta on mielenkiintoinen, mutta tavoite selvä: tehdä Dakar-rallista paljon turvallisempi vuodelle 2021.
Asiasta kertoi Morebikes.