Eemeli Lahti ja HRP Suzuki panostavat kaudella 2020 valikoituihin Supersportin MM-osakilpailuihin. Kilpailukausi alkaa jo parin viikon kuluttua Jerezin radalla ajettavassa Espanjan osakilpailussa, ja seuraavana ohjelmassa on huhtikuun puolivälissä ajettava Alankomaiden osakilpailu, joka ajetaan Lahdelle perinteisesti hyvin sopineella Assenin radalla.
– Jos koronavirus sallii, lähdemme vähän katselemaan maailman meininkiä ja verestämään muistoja siitä, kuinka pyörää oikein käskytetään. Samalla reissulla olisi tarkoitus ajaa hieman kilpaakin, veistelee Lahti pilke silmäkulmassaan.
Viime kaudella Lahti kilpaili brittien Superstock 1000 -sarjassa ja ajoi yhden BSB Supersport -luokan kilpailun Assenin radalla sijoittuen toisessa kilpailulähdössä toiseksi. Supersportin MM-osakilpailut ovat Lahdelle tärkeä näytön paikka uran jatkon kannalta, joten mahdollisuus ajaa MM-sarjassa kiinnostaa tällä kaudella esimerkiksi BSB-sarjaa enemmän.
– Nyt on hyvä hetki antaa näyttöjä, sillä tähtäimeni on MM-sarjassa ja MotoGP:ssä, ja siellä tykätään nuorista kuljettajista. Siispä asioita pitää tehdä tietyssä aikaikkunassa, eikä välivuosien tai treenivuosien pitäminen ole hyvä ajatus, vaan nyt on oikea hetki näyttää, mihin suuntaan kehitys kulkee, ja mitä tulevilla kausilla voisi olla odotettavissa, Lahti perustelee.
– Englannin tai muiden maiden kansallisissa sarjoissa ehtii ajaa vanhemmallakin iällä, järkeilee Lahti.
Viime kaudella Lahti kilpaili pääasiassa 1000-kuutioisella kalustolla. Mies ei kuitenkaan pidä siirtymistä Suzuki GSX-R 600:n puikkoihin ylitsepääsemättömänä haasteena.
– Vuoden 2018 Misanon jälkeen 600-kuutioisella ei ihan järkyttävän paljon ole tullut ajettua. Sarjan kuljettajat puolestaan ovat ajaneet niillä runsaasti, joten siinä mielessä ehkä hieman joutuu antamaan tasoitusta. Toisaalta uskon, että kokemukseni ja ajotaitoni avulla saan käännettyä ajatusmaailman asentoon, jota Supersportilla kovaa ajaminen vaatii. Ainakaan viime vuonna taidot eivät olleet hukkuneet minnekään, vaan ne pari kisaa, jotka HRP Suzukin kanssa ajoin, menivät ihan hyvin, Lahti pohtii.
Lisäksi Lahden etuna on pitkä yhteistyö HRP Suzukin kanssa, joten sekä tiimi että kalusto ovat kuljettajalle tuttuja. Myös Jerezin radan Lahti uskoo soveltuvan hyvin itselleen ja Suzukille.
– En usko, että muut tiimit ovat vielä Jerezissä huippuvauhdissaan, sillä kausi on niin alussa ja kehitystyö on yhä kesken. Meillä sen sijaan on tuttu paketti, jolla olemme ajaneet paljon, joten uskon, että pystymme hyvinkin haastamaan muita. Radankin tunnen varsin hyvin, se ei lukeudu suosikkeihini, mutta ei inhokkeihinkaan, ja uskon, että olemme siellä hyvin kilpailukykyisiä, Lahti ennustaa.
Lahti on aiemmin totuttu näkemään numero 22 pyörässään. Koska Federico Fuglini kilpailee MM-sarjassa numerolla 22, Lahden numeroksi vaihtuu 33.
– Olen aina ajanut numerolla 22, mutta nyt koitetaan, jos 33:lla olisi parempi karma ja se siivittäisi meidät huippusuorituksiin, Lahti nauraa.
– Eipä sillä kai sen suurempaa merkitystä ole, numerohan se vain on, eikä sitä tule ajaessa sen enempää mietittyä, Lahti toteaa, mutta kertoo silti käyttävänsä tuttua kaks’kakkosta MM-sarjan ulkopuolella mahdollisesti ajamissaan kilpailuissa.
Myös tiimipäällikkö Joni Hannula suuntaa katseensa kohti Jereziä ja Assenia innolla ja revanssi mielessään. Tiimin edellinen vierailu Supersportin MM-sarjaan vuonna 2018 tuotti mainiota menestystä, mutta hieno nousukiito loppui valitettavasti Lahden loukkaantumiseen.
– Sarjan suhteen jäi kieltämättä hieman hampaankoloon. Tavoitteenamme on näyttää, että muiden aliarvioimalla Suzukillakin kerkeää, kun tiimi on hyvä ja kuljettajalla hanskat kunnossa sekä tietysti tarjota Eemelille mahdollisuus antaa näyttöjä tulevaisuutta varten, Hannula kertoo.
Jerezin ja Assenin kilpailun lisäksi tiimin tavoitteena on osallistua MM-osakilpailuihin myös syksyllä. Supersport-luokan MM-sarjan Jerezin osakilpailu järjestetään 27.-29. maaliskuuta ja Assenissa sarja kilpailee 17.-19. huhtikuuta.