”Ei todellakaan ole ollut helppo viikko,” Kallio Racingin tallipäällikkö Vesa Kallio kertoo. ”Harjoituksissa pystyimme välillä ajamaan kärkivauhtia, kun taas välillä olimme selkeästi hukassa. Tuli myös kaatumisia, mikä ei ainakaan auttanut asiaa,” Vesa Kallio summaa kisaviikon tapahtumia.
Phillip Islandin rata on renkaille todella haastava, joten tänäkin vuonna järjestäjät päättivät, että kesken kilpailun suoritetaan takarenkaan vaihto. Renkaalla saa ajaa kilpailussa maksimissaan kymmenen kierrosta, joten käytännössä pit stop oli mahdollinen vain muutaman kierroksen aikana ja odotettavissa olikin nopeita renkaan vaihtoja.
Kallio Racingin uusi kuljettaja, virolainen Hannes Soomer starttasi kisaan ruudusta 11. Hän menetti lähdössä muutaman sijoituksen, mutta aloitti nopeasti hyvän nousun ja kuroi sijoituksia ylöspäin. Juuri ennen pit stoppia Soomer ohitti Viñalesin ja renkaiden vaihtoon tiimin kuljettajat ajoivat peräjälkeen sijoilta 4 ja 5. Itse renkaiden vaihto sujui ongelmitta, mutta ikävä kyllä ajoitus epäonnistui ja sekä Viñales että Soomer saivat rangaistuksen liian lyhyestä pit stopista.
”Tämä oli meillä tiedossa, että pit exit viivaa ei saa ylittää liian aikaisin ja ajoitusta oltiin harjoiteltu, mutta itse kisassa taktikointi ei kuitenkaan mennyt ihan nappiin”, Vesa Kallio harmittelee.
Kilpailun lopussa Soomer saavutti edellä ajavan vuoden 2017 maailmanmestarin Lucas Mahiaksen ja GMT94 tiimin Corentin Perolarin. Kierrokset kuitenkin loppuivat kesken, eikä Soomer ihan ehtinyt yrittää ohitusta. Ruutulipulle hän ajoi sijalla 6.
”Tämän päivän kilpailu oli kaiken kaikkiaan todella hyvä suoritus Hannekselta. Kisassa oli monta positiivista asiaa, yksi niistä oli todella hyvä vauhti kisan lopussa, mikä varmasti nostaa nuoren kuljettajan itseluottamusta. P6 on hänen uransa paras sijoitus Supersport-luokassa ja tästä on hyvä jatkaa, seuraavaksi vuorossa ovatkin hänen lempiratansa,” Vesa Kallio kertoo.
Hannes Soomer:
”Alkuviikon testit ja itse kisaviikonloppu eivät olleet helppoja, mutta lopputulos oli ihan positiivinen. Harjoituksissa emme oikein löytäneet täydellistä asetusta pyörään, mutta edistystä tapahtui kisaan mennessä. Kisassa en ottanut kovin hyvää lähtöä ja jouduin taistelemaan paljon ensimmäisten kierrosten aikana. Kisan toinen puolisko meni kuitenkin hyvin ja se on erittäin positiivista. Qatarissa meidän täytyy jatkaa samalla kaavalla ja löytää lisää vauhtia. Tiimi työskentelee hyvin ja olen tyytyväinen. Odotan innolla Qatarin kisaa!”
Kallio Racingin espanjalainen kuljettaja Isaac Viñales oli aika-ajojen 8. nopein kuljettaja. Harmillisesti hän kuitenkin sai aika-ajojen jälkeen rangaistuksen liian kevyestä pyörästä ja sen myötä hän putosi lähtöruudukossa kuusi sijaa alaspäin. Sunnuntain kisaan Viñales starttasi siis ruudusta 14. Kisassa hän otti todella hyvän startin ja nousi heti ensimmäisissä mutkissa sijalle 7. Tällä kertaa hänellä ei kuitenkaan ollut mahdollisuuksia pysyä mukana kärkijoukon vauhdissa.
”Isaacille viikonloppu oli hyvin haastava ja sitten sattui vielä se epäonnistunut ajoitus pit stopissa, joka tipautti hänen sijoitustaan. P10 ei ollut se, mitä täältä lähdettiin hakemaan, mutta onneksi päästiin maaliin asti ja saatiin jokin tulos tästä viikonlopusta. Yritetään Qatarissa lähteä haastamaan kärkeä oikein kunnolla,” Vesa Kallio tuumaa.
Isaac Viñales:
"Tämä viikonloppu on paras unohtaa. Rangaistus tuli sekä aika-ajoissa että itse kilpailussa, mutta Qatarissa me olemme vahvempia."
Ratamoottoripyöräilyn Supersport-luokan MM-sarjan toinen osakilpailu ajetaan Qatarissa, Losail International Circuitilla 13. - 15.3.2020.
Kilpailun tulokset: https://resources.worldsbk.com/files/results/2020/AUS/SSP/001/CLA/Results.pdf?version=3f254ea62985e67d70d5751fd79112ed
MM-pistetilanne: https://resources.worldsbk.com/files/results/2020/AUS/SSP/001/STD/ChampionshipStandings.pdf?version=67e649219847fb6e7ff3ae98ae3ca54c