Ajomatka latauksella on edelleen suurin ratkaisematon ongelma sähkömoottoripyöräpuolella. Teho, kiihtyvyys ja ajo-ominaisuudet ovat pyörissä kohdallaan, mutta akkujen energiatiheys on edelleen niin pieni, että mikäli haluttaisiin todella pitkiä ajomatkoja latauksella, paino kasvaisi kohtuuttomasti, mikä taas sitten vaikuttaisi myös käsiteltävyyteen ja hallittavuuteen.
Zero on valmistanut sähkömoottoripyöriä jo 14 vuoden ajan, ja kulkee kehityksen eturintamassa. Täten se pystyy vuosi vuodelta ilmoittamaan ajomatkan pitenemisestä akkuteknologian parantumisen tai kuten tässä tapauksessa, paremman aerodynamiikan avulla.
Kate on aina kompromissi suojaavuuden ja aerodynaamisten ominaisuuksien välillä. SR/S:n katteeseen on integroitu ajovalo, peilit, suuntavilkut ja mittariston / ajotietokoneen näyttö.
Tuoko parempi aerodynamiikka sitten lisää kilometrejä? Zeron oman ilmoituksen mukaan jopa noin 13 %. Siinä, missä sisarmallilla pääsee 132 kilometriä 113 km/h vauhdilla, SR/S:llä ajaa 134 km samalla 14,4 kWh:n akulla. Tämä tosin edellyttää, että ajat suurin piirtein aerodynaamisesti optimaalisimmassa ajoasennossa.
Kaupunkiajossa ajomatka on parhaimmillaan 321 kilometriä optiona hankittavan lisäakun avulla. Yhdistelmäajossa, mikä sisältää sekä kaupunki- että maantieajoa, lataus riittää noin 200 kilometrin matkaan.
Pyörän ajoasentoa on SR/S:ssä muutettu paremmin sopivaksi matka-ajoon. Jalkatappeja on laskettu ja ohjaustanko on korkeammalla kuin SR/F:ssä.
Parhaimmillaan Zeron akut pystyy pikalaturilla lataamaan 95 prosentin tasoon noin tunnissa.
Zero SR/S on moottorinsa ominaisuuksilta samanlainen SR/F:n kanssa. Moottorin vääntö on 190 Nm ja teho 82 kW / 110 hv @ 5000 rpm.
Sisarmallin perua on myös pyörän elektroniikkapaketti: kaarteissakin toimivat lukkiutumattomat ABS-jarrut, vetoluiston esto, väännön hallinta, eri ajotapavalinnat sekä Bluetooth-yhteys matkapuhelimeesi. Sen avulla voit seurata pyörän toimintaa, päivittää sen järjestelmän, jakaa ajotietoa jne.
Suomen hinnoista ei vielä ole tietoa, mutta Yhdysvalloissa malli on tuhat dollaria kalliimpi kuin SR/F:n perusversio. Värivaihtoehtoja on maltillisesti kaksi, hopeinen ja sininen. Pyörään on hankittavissa 3,6 kWh:n lisäakku ja pikalaturi.
Lisätietoja teknisistä ominaisuuksista täältä.