Hollywoodin oman aikansa supertähdelle Steve McQueenille kuuluneet ajoneuvot on hyvin dokumentoitu Matt Stonen ja Steven pojan Chad McQueenin kirjassa "McQueens Machines. The Cars and Bikes of a Hollywood Icon".
Tämänkin pyörän mukana tulee McQueenin perikunnan aikanaan vuonna 1984 huutokaupassa antama aitoustodistus.
Hollywood-ikonille kuulunut 1926 Excelsior Super X on harvinainen pyörä muutenkin, sillä se on tehdasrakenteinen mäkikisapyörämalli. Vain harvat moottoripyörävalmistajat rakensivat niitä, ja ainoastaan muutamia kappaleita. McQueen itse piti sitä aarteenaan. Huolimatta sen tultahengittävästä alkoholilla käyvästä moottorista hänen tiedetään ajaneen sillä Santa Paulan ranchillaan. Se on varmasti herättänyt mielenkiintoisia tunteita naapureissa, sillä lyhyiden pakokäyrien päässä ei ollut minkäänlaisia äänenvaimentajia, ja kaksisylinterinen 750-kuutioinen moottori on varmasti kuulunut kauas.
1920-luvulla mäkikisat olivat erittäin suosittuja, ja vetivät kymmenien tuhansien katsojien massoja kansallisiin mestaruuskisoihin. Kolme silloin jäljellä ollutta amerikkalaista moottoripyörävalmistajaa, Harley-Davidson, Indian ja Excelsior osallistuivat niihin tehdaskilpureilla paremmuutensa ratkaisemiseksi.
Varhaisilla mäkikisapyörillä, kuten tämä Excelsior, on vielä vastaavuutta Super X vakioroadsteriin, mutta niissä oli korkeaviritteiset moottorit ja pienet polttoainetankit sekä ajoasento, jossa oltiin miltei kahareisin moottorin päällä, jotta pyörän hallinta olisi mahdollista mäkikisojen hankalilla ja äärimmäisen vaikeilla reiteillä.
Lajin suosiota saattaa selittää se, että se on tavallaan härälläratsastamisen ja drag racingin välimuoto, kun kuljettajat väänsivät kaasun maksimikierroksille lähdössä ja keulivat rynnätessään rinnettä ylös vikuroivilla pyörillään. Se oli ja on edelleen kovaa urheilua, kun kuskit kaatuilevat pitkin rinnettä ja jopa huipulle päästessäänkin. Excelsiorit olivat lajin kuninkaita, kerrotaan Mecumin tiedotteessa.
Huudettavana olevan 1926 Excelsior Super X tehdasmäkikilpurin historia on hyvin dokumentoitu. Kun sen kisavuodet olivat takanapäin, sen osti kilpa-ajaja ja Hollyoodin stunt-kuljettaja Bud Ekins, joka antoi sen parhaalle ystävälleen Steve McQueenille. Tämä puolestaan rakasti pyörää sen karisman ja äänen takia.
Gary Hite osti pyörän Steve McQueenin perikunnan huutokaupasta vuonna 1984, ja se pysyi hänen kokoelmassaan 30 vuotta, ennen kuin se päätyi nykyisen omistajansa käsiin. Pyörä on käyntikunnossa ja sen mukana tulee kuvissa näkyvä lasivitriini, joten sen voi sijoittaa vaikka olohuoneeseen.
Mecumin huutokauppa järjestetään Glendalessa, Arizonassa maaliskuun 11. - 14.2020.
Lisätietoja huutokaupasta Mecumin huutokauppakamarin sivuilla täällä.