Nigeria on 181 miljoonan henkilön väkiluvullaan Afrikan suurin ja samalla maailman 7. väkirikkain valtio 2015. YK:n väestöennusteen mukaan se voi kiipiä kolmanneksi suurimmaksi vuoteen 2050 mennessä. Nigeria on pinta-alaltaan noin kolme kertaa Suomea suurempi.
Maan kaupallisessa pääkaupungissa Guinean Lahden rannikolla sijaitsevassa pinta-alaltaan noin Helsingin kokoisessa Lagosissa on 20 miljoonaa asukasta, ja väkiluku kasvaa nopeasti.
Viikko moottoripyörätaksien ja taksikolmipyörien kiellon jälkeen bussipysäkeillä oli loppumattomat jonot ja laumoittain väsyneitä ja raivostuneita jalankulkijoita kirpeiden pakokaasujen leijuessa kaikkialla ja ruuhkaan tuntikausiksi juuttuneiden autojen kuljettajien rääkätessä autojensa äänenantolaitteita.
France 24:n artikkelin mukaan ihmiset joutuvat nyt istumaan ruuhkassa päivittäin tuntikausia. Erään haastatellun mukaan moottoripyörätaksien käyttökiellon ensimmäisenä voimaantulopäivänä tämä oli joutunut viettämään ruuhkassa autossaan seitsemän tuntia, seuraavana päivänä jo yhdeksän tuntia.
– Nyt otan mukaan kannettavani, ja teen töitä taksiauton kyydissä, mies totesi.
– Nigerialaiset ovat maailman lannistumattomimpia ihmisiä, totesi 30-vuotias Olaniwi Odina. – Kun poliitikot tekevät päätöksen, nigerialaiset noudattavat sitä ja sopeutuvat siihen riippumatta siitä, miten typerästä asiasta on kyse. Olemme tosi kärsivällisiä.
Keke ja okada
Hiljattain valittu Lagosin kvernööri Babajide Sanwo-Olu, kielsi moottoripyörätaksit, jotka sielläpäin tunnetaan nimellä "okada", ja kolmipyöräiset, "keke"-nimellä tunnetut taksit. Perusteena oli, että ne aiheuttavat onnettomuuksia "eivätkä kuulu moderniin kaupunkiin".
Erityisesti okadat tunnetaan niiden anarkistisesta suhtautumisesta liikennelakeihin, mutta ne ovat olleet elintärkeitä kaupungin huonojen liikenneyhteyksien ja katujen surkean kunnon vuoksi.
Tilastojen mukaan ne myös ovat mukana onnettomuuksissa, kuten saattaa arvata yli 20 miljoonan hengen kaupungissa.
Kiellon vaikutuksia eliminoidakseen kaupunginhallitus lupasi 65 lisäbussia liikenteeseen. Asiaa kritisoineet totesivat, että bussit ovat joka tapauksessa sopimattomia Lagosin kapeille, surkeille kaduille, missä keket ja okadat ovat korvaamattomia sekä kuljetusvälineinä että työpaikkoina ja töiden kannalta.
Ihmisillä, jotka normaalisti jättäisivät autonsa kotiin välttyäkseen kököttämästä liikenneruuhkissa, ei nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa, ja samalla kasvattaa tungosta ja tukkia katuja entisestään.
Tuhannet työläiset, jotka eivät autoile, ja olivat riippuvaisia okadoista ja kekeistä, on nyt pakotettu joko kävelemään tai käyttämään toivottoman täynnä olevia busseja, jotka sitä paitsi nyt velottavat kaksin- tai kolminkertaisia hintoja aiempaan verrattuna.
"Katastrofi Lagosille"
Myös kaupungin liike-elämä on hyökännyt päätöstä vastaan ja todennut, että se on katastrofaalista Lagosille. Se ei ole hyvää eikä kestävän kehityksen mukaista politiikkaa. Päätös myös tekee Lagosista vähemmän kiinnostavan yksityisille investoijille ja logistiikan entistä hankalammaksi jo nyt liikakansoitetussa kaupungissa.
Yrittäjät, jotka ovat investoineet miljoonia kehittääkseen Uber-mallisia moottoripyörätaksipalveluja kaupunkiin parin viime vuoden aikana, ovat myös joutuneet kiellon uhreiksi ja ovat shokissa siitä, että he eivät saaneet asiasta mitään ennakkovaroitusta.
Monet ovat yrittäneet hakea poikkeuslupaa kaupungilta, mutta heidän kuljettajansa ovat nyt työttöminä ja heihin isku on tietysti osunut kovimmin.
Asiasta on yritetty kaksi kertaa järjestää julkisia protesteja, renkaita on poltettu kaduilla nuotioissa ja poliisia on heitelty kivillä, mutta poliisit ovat välittömästi hajottaneet kokoontuneet kyynelkaasun avulla.
Ihmiset haluaisivat takaisin työpaikkansa ja kokevat, ettei hallitus välitä köyhistä.