Superleggera V4:n pitäisi olla tehokkain ja teknisesti edistynein tuote, mitä Ducati on koskaan päästänyt käsistään. Kuten arvata saattaa, pyörää valmistetaan vain numeroitu 500 kappaleen tuotantoerä.
Jotain kertoo sekin, että kyseessä on ainoa katulaillinen moottoripyörä maailmassa, missä on hiilikuituiset katteet, runko, takarunko, keinuhaarukka ja vanteet. Paino alenee tämän ratkaisun ansiosta 6,7 kilogrammaa.
Kaikki hiilikuituosat testataan ilmailualan teollisuudesta lainatuin menetelmin: lämpökuvauksen, ultraäänen ja kerroskuvauksen (tomografia) avulla.
Äärimmäisen aerodynamiikan, jonka pitäisi olla MotoGP-tasoa, lisäksi pyörässä on kaksitasosiivet parantamassa etupyörän otetta asvaltista huippunopeuksilla. Painoa pitäisi tulla etupyörälle lisää jopa 50 kg 270 km/h nopeudessa. Myös takahaarukkaa on pidennetty rata-ajon optimoimiseksi.
Ducatin tehdaskoeajaja Alessandro Valia kokeili kisakitillä varustettua pyörää, ja kellotti sillä Mugellon radalla ajaksi kierroksella 1:52:45, mikä on kaksi sekuntia nopeampi kuin vuoden 2019 SBK-versiolla Panigale V4R:stä, jota ajoi Italian Motorspeed Championshipin (CIV) voittanut Michele Pirro.
Superleggeran ostajat pääsevät lisäksi kokeilemaan tehtaan Superbike-MM-kisapyörää, Panigale V4 R:ää. Lisäksi ensimmäistä kertaa 30 onnellisella on mahdollisuus päästä testaamaan myös MotoGP-kisapyörää, Desmosedici GP20:ntä.
Pyörän moottori on Desmosedici Stradale R. 998 cm3 90° V4 -moottori painaa 2,8 kg vähemmän kuin 1103 cm3 V4. Akrapovicin titaanisella vaimentimella, tehoa moottorista tulee "normaalivireessä" katukelpoisin äänin 224 hevosvoimaa ja mukana tulevaan kisakittiin kuuluvalla Akran kisaputkella 234 hv.
Kiitos hiilikuidun, titaanin, magnesiumin ja alumiinista työstetyiden komponenttien Superleggera V4:n kuivapaino on vain 159 kg. Siis 16 kilogrammaa vähemmän kuin Panigale V4:n! Tehopainosuhde on katulaillisella putkella 1,41 hv/kg ja 1,54 hevosvoimaa per kilo kisasetillä varustettuna. Molemmat melkoisia ennätyksiä lajissaan. Kisasetillä varustettuna pyörän kuivapaino muuten putoaa 152,2 kiloon.
70 kilon painoisella kuskilla kuormattunakin pyörässä riittää kisaversiona tehoa hieman yli hevosvoima per kilo. Toki siihen kannattaa vielä laskea pyörän vaatimat nesteet ja kuljettajan varusteet päälle.
Pyörä on luonnollisesti täynnä kisapyörälle sopivaa elektroniikkaa. Ajotapavalintojen nimeäminen kertoo omaa kieltään: Race A, Race B ja Sport. Lisäksi ne ovat - luonnollisesti - ohjelmoitavissa. Mukana tulee myös ratakierrosaikamittari, johon voi tallentaa tärkeimmät ajoajat ja muut tapahtumat viiden eri radan osalta. Esiohjelmoidut radat ovat Laguna Seca, Mugello, Jerez, Sepang ja Losail.
Mukana on tietysti mm. shifteri.
Muita vakiovarusteita ovat Öhlinsin alusta, jossa on paineistettu etuhaarukka ja kevyemmät koneistetusta alumiinista valmistetut alapäät, titaaninen iskunvaimentimen jousi sekä GP-kisoista johdetut venttiilit, jotka parantavat vaimennusta tien töyssyissä puristusvaiheen aikana.
Jarrut ovat parasta Bremboa Stylema R kaliiperein, jotka on valmistettu Superleggera V4:ää varten optimoimaan jarrutusvoimaa pitkillä rata-ajo-osuuksilla.
Toimitukset alkavat kesäkuussa 2020 viiden pyörän päivävauhdilla.
Pitää muistuttaa vielä, että Superleggeran ostajilla on mahdollisuus ostaa eksklusiivinen Superleggera V4 -nahkapuku, jossa on integroitu airbag, sekä lisäksi hiilikuituinen kypärä. Molemmat on tietenkin varustettu pyörän värein ja grafiikoin. Puvun valmistaja on Dainese, ja kypärän Arai. Kypärässä käytetään ilmailulaadun hiilikuitua.