Triumphin uusissa Tiger 1200 Desert Edition - ja Alpine Edition -erikoismalleissa on korkealaatuiset komponentit ja setupit sekä erikoismaalaukset.

Desertin vaikuttimena ovat olleet maailman luotaantyöntävimmissä maisemissa, kuten Saharassa tai Kalaharissa ajetut seikkailut. Desertin pintaa koristaa uusi "Sandstorm"-maalipinta sekä Desert Edition -grafiikat.

Alpine-nimi taas kertoo enemmän maailman kauneimpiin vuoristoihin suunnatusta mallista. Alpinessa on uusi "Snowdonia White" -maalaus ja omanlaisensa grafiikat.

Pyörät tarjoavat rinnakkaismallejaan enemmän vastinetta rahalle korkealaatuisten komponenttien myötä verrattuna XRx- ja XCx -varustetasoihin.

Tiger 1200 Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.

Tiger 1200 Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.

Varustetason parannuksia:

– Kevyt Arrowin titaanivaimennin

– Triumphin vaihtoavustin (ylös-alas toimiva shifteri)

Tiger 1200 Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.

Tiger 1200 Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.

Moottorina pyörissä on Triumphin kolmisylinterinen 1215 cc moottori. Sen huipputeho on 141hv / 9,350 rpm ja maksimivääntö 122Nm / 7,600 rpm. Triumph myös lupaa "uskomatonta soundia" uudella Arrowin titaanivaimentimella.

Ajajaa avustavat teknologiat: Vaihtoavustin, säädettävä täysvärinen TFT-näyttö, optimoitu kaarre-ABS ja vetoluiston esto, 5 ajotapavalintaa (Rain, Road, Off-Road, Off-Road PRO, Sport), LED-valot, valaistut painikkeet, avaimeton käynnistys, vakionopeudensäädin, sähköisesti säätyvä tuulilasi, sähkölämmitteiset kahvat sekä useita virtaliittimiä lisävarusteita varten.

Tiger 1200 Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.

Tiger 1200 Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.

Premium-luokan varusteet: WP:n semiaktiivinen elektroninen jousitus (TSAS), Brembon monobloc-jarrut, säädettävä istuinkorkeus (835 tai 855 mm).

Ajotapavalinta säätää kaasunvastiketta, sekä ABS:ää ja luistonestoa siten, että tarjolla olisi aina kuljettajan kannalta parhaiten toimiva yhdistelmä. Off-Road Pro -vaihtoehdossa sekä ABS että luistonesto ovat poiskytketyt ja moottorin ohjauskartta on säädetty offroad-ajoon.

Kaarre-ABS:n ja vetoluiston säätö tapahtuvat inertiamittausyksikön avulla (IMU). 

Kuljettaja pystyy säätämään sähköisesti WP:n jousituksen, jonka jälkeen elektroniikka hoitaa loput. Valittavissa on kaks TSAS-perusmoodia: Auto ja Off-Road.

Tiger 1200 Alpine Edition.

Tiger 1200 Alpine Edition.

Alpine Edition on muuten samantyyppinen varustukseltaan kuin Desert-versio, mutta ajotapavalintoja on yhtä vähemmän, eli neljä (Rain, Road, Off-Road, Sport.

Tiger 1200 Alpine Edition. Kuva: Grant Evans.

Tiger 1200 Alpine Edition. Kuva: Grant Evans.

Yleistä

Molemmissa malleissa on kardaaniveto, ja vannekoko on sama, edessä 19" ja takana 17". Alpinessa on 10-puolaiset valuvanteet, kun taas Desert-versiossa on pinnavanteet. Kuivapainot ovat vastaavasti 242 ja 246 kg. Polttoainetankin tilavuus on 20 litraa. Akseliväli on 1520 mm ja jättö 99,9 mm ja ohjauskulma 23,2°. Polttoainekulutukseksi satasella luvataan 5,2 l ja CO2-päästöt ovat 122 gr / km.

Tiger 1200 Alpine Edition ja Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.

Tiger 1200 Alpine Edition ja Desert Edition 2020. Kuva: Grant Evans.