Vuonna 1969 ihminen astui ensimmäistä kertaa Kuun kamaralle. Kuussa kulkemiseksi piti kuitenkin kehitellä myös ajoneuvo, jolla astronautit voisivat kruisailla ympäri kuuperää.
Siten kuuauto tai kuukulkija kehiteltiin, ja siitä tuli ensimmäinen matkustajien kuljettamiseen tarkoitettu ajoneuvo - vieläpä sähköinen sellainen - Kuun kamaralla. Mutta eräässä vaiheessa pohdittiin vakavasti sitä vaihtoehtoa, että kuukulkijana toimisikin sähkömoottoripyörä.
Painovoima Kuun kamaralla on toki pienempi kuin Maassa, mutta loputon pomppiminen ei ole kovin tehokasta. Siksi astronautit tarvitsivat kulkuvälineen etenemiseen Kuun irtonaisella ja pölyisellä pinnalla.
NASAn historiavirasto vahvisti, että sähkömoottoripyörää, tai ehkä vielä oikeammin sähköskootteria, testattiin yhdessä vaiheessa käytettäväksi Kuun pinnalla. Lopulta ajoneuvoksi kuitenkin päätyi nelipyöräinen sähköinen kuuauto.
NASAn kuvat kuitenkin kertovat, miltä vaihtoehtohistoria olisi voinut näyttää, mikäli ajoneuvoksi Kuun pinnalle olisi valittu kaksipyöräinen sähköskootteri.
Kuvissa astronautti testaa kuuskootteria täydessä avaruusasussa KC-135 lentokoneen rahtitilassa.
Kuuskootteri näyttää varsin varhaiselta prototyypiltä, mutta valtaosa laitteista, joita käytettiin Apollo-lennoilla oli itse asiassa prototyyppejä. Ja perusosiltaan laite vastaa olennaisesti nykyisiä sähkömoottoripyöriä.
Kuvista selviää, että akut on sijoitettu pyörän keskiosaan, pieni sähkömoottori taas hoitaa vetopuolen. Eturengas on taidettu napata ruohonleikkurista tai vastaavasta, ja takapyörä pienestä offroad-moottoripyörästä.
Rengasratkaisu oli todennäköisesti tarkoitettu käyttöön Maan pinnalla, sillä Kuussa niitä ei olisi voinut käyttää, kun sieltä puuttuu ilmakehä. Sen sijaan lopullisessa kuukulkijassa oli metallirenkaat, ja sellaiset olisi tietysti tarvittu myös kuuskootteriin.
Asiasta kertoi ensin Electrek. NASAn historiaviraston Twitter-tilille pääset tästä.