Project Triumph TE-1 on yhteistyöhanke, jossa ovat mukana Triumphin lisäksi Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd:n e-Drive -osasto sekä Warwickin yliopisto.
Hanke hyödyntää Englannin valtion tarjoamia sähköajoneuvojen kehitystyöhön rohkaisevia kannustuspalkkioita. Samalla hanke on Triumphin pääjohtajan Nick Bloorin mukaan yksi osa brittivalmistajan pyrkimystä kohti sähköistä tulevaisuutta.
Kukin hankkeeseen osallistuva toimii omilla vahvuusalueillaan. Triumph vastaa alustasta ja laatii parametrit moottorille. Akuston suunnittelu ja komponentit ovat Williamsin omaa aluetta, kun taas moottorin suunnittelusta vastaa Integral Powertrain.
Warwickin yliopisto puolestaan hoitaa tutkimus- ja kehitystyön.
Hankkeen tavoitteena on räätälöidä sähköteknologiaa sopimaan Triumphin omaan keveiden ja sporttisten pyörien yleisestetiikkaan. Samalla osallistujat pyrkivät tekemään komponenteista yksinkertaisempia ja helpommin moottoripyörään sovellettavia.
Triumph ei ehdi tarjoamaan tuotteitaan kuluttajille ensimmäisenä, sillä markkinoilla on jo pelkkiin sähköisiin pyöriin keskittyneitä valmistajia kuten Zero ja Lightning sekä Energica. Lisäksi ensimmäisenä suurena valmistajana apajille ehti Harley-Davidson Livewireineen, BMW:n sähköskootteria unohtamatta.
Asiasta kertoi The Things.