– Olemme keskellä ilmastonmuutosta, ja valinnat kestävään liikkuvuuteen tehdään nyt. Vaihtoehtojen pitää olla aitoja ja toimivia. Liikenne on vuorovaikutusta, ja siinä on huomioitava sujuvuus, turvallisuus, ruuhkat ja päästöt. Moottoroidut kaksipyöräiset (M2P) ovat ratkaisu, SMOTOn puheenjohtaja Marja Kuosmanen avasi kokouksen.
Automatisaatio ei saa vaarantaa mopojen ja moottoripyörien turvallisuutta - tulevaisuudessakaan
Tilaisuuden alusti Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö, ylijohtaja Sabina Lindström. Hallitus on tekemässä ensimmäistä valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa vuosille 2021-32 ja valmistelee uutta liikenneturvallisuusstrategiaa poikkihallinnolisena yhteistyössä sidosryhmien kanssa.
Strategia koskee koko Suomea ja kaikkia kulkumuotoja ja mm. palveluja sekä digitalisaatiota ja automatisaatiota.
– Digitalisaatio avaa suuria mahdollisuuksia, mutta automatisaation lisääntyessä on kiinnitettävä huomiota haavoittuvien tienkäyttäjien mukaanlukien mopot ja moottoripyörät turvallisuuden varmistamiseen kun osaksi tai täysin itseohjautuvien autojen määrä kasvaa liikenteessä, Lindström pohti. – Prioriteettinä on varmistaa, että liikenteen automaation ratkaisut eivät heikennä mopojen ja moottoripyörien turvallisuutta ja takaavat niiden aseman liikennejärjestelmässä myös tulevaisuudessa.
Motoparlamentin yhteinen näkemys kysymykseen, onko M2P uhka vai mahdollisuus ympäristön parantamiseksi ja ruuhkien pienentämiseksi, oli yksiselitteinen. Kaikki olivat sitä mieltä, että niiden tilankäyttö on tehokkaampaa, ne ovat energiatehokkaampia ja nimenomaan mahdollisuus.
Liikenteen automatisoinnissa on otettava moottoripyörät huomioon turvallisuus edellä. Bussikaistoilla-ajo moottoripyörällä on turvallisuushaaste, mutta taklattavissa ja mahdollista.
M2P-työmatkaliikenne luultua isompaa
Työmatkaliikenne moottoripyörällä on yleisempää kuin luullaan. Jopa 70 % motoristeista ajaa myös työmatkoja. Ilmaiset mp-pysäköintipaikat ja vaatteiden vaihtomahdollisuus samalla tavalla kuin polkupyöräillen töihin tuleville lisäisivät työmatka-ajoa, samoin kypärä ja ajovarusteet kaipaavat säilytystilaa. Liityntäliikenteessä liityntäparkit voisi varustaa lukollisilla kaapeilla.
Sähköisten M2P-ajoneuvojen latausinfra on muna-kanaongelma, joka ratkennee, kun sähköajoneuvot yleistyvät.
Uusien M2P polttoaineenkulutus ja siten päästöt ovat pienemmät kuin autojen. Moottoripyöräkannan uusiminen pienentäisi CO2-päästöjä tehokkaasti, ja romutuspalkkion käyttöönotto moottoripyörille mahdollistaisi sen. Samalla turvallisuus parantuisi merkittävästi ABS-jarrujen ja muiden modernien turvajärjestelmien myötä.
Moottoripyörien autoverokohtelu puhutti myös. Kansanedustaja Kai Mykkänen ihmetteli avauspuheenvuorossaan kaksinkertaista autoveroa autoihin verrattuna. Vähäpäästöisissä ajoneuvoissa ero vielä kärjistyy.
Eri liikennemuodot täydentävät toisiaan, ja mahdollistavat monimuotoisen liikennöinnin sekä joustavan siirtymisen ajoneuvosta toiseen mm. liityntäliikenteessä. Lisäksi Parlamentti totesi, että se liikkumismuoto, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovellu toiselle: kyse on henkilökohtaisista valinnoista.
SMOTOn sivuilla olevaan, alkuperäiseen pidempään artikkeliin pääset tästä.
Huom: Motouutiset hoitaa SMOTOn viestintää toimeksiantona.
IX Motoparlamentin osanottajalista:
- Osastopäällikkö, ylijohtaja Sabina Lindström, Liikenne- ja viestintäministeriö
- Tieliikennejohtaja Pekka Rajala, Väylävirasto
- Tieliikennejohtaja Marko Sillanpää, Traficom
- Kansanedustaja Kai Mykkänen
- Kansanedustaja Arto Pirttilahti
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, Onnettomuustietokeskus / LVK
- Koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski, Liikenneturva
- Asiantuntija Marjo Immonen, Traficom
- Projektipäällikkö Mika Kulmala, Tampereen kaupunki
- Puheenjohtaja Marja Kuosmanen, Suomen Motoristit ry.
- Tilaisuuden moderaattorina toimi SMOTOn johtava asiantuntija, Tomi Karmaluoto Source & Kitchenistä.