Boschin edistynyt kuljettajaa avustava järjestelmä (Advanced Rider Assistance System, ARAS) koostuu kolmesta elementistä: ACC:stä eli adaptoituvasta vakionopeudensäätimestä. eteen suunnatusta törmäyksenvaroitinjärjestelmästä sekä sokeiden pisteiden havainnointijärjestelmästä, kerrotaan Kawasakin tiedotteessa.
Nämä muodostavat kattavan järjestelmän motoristien turvallisuuden parantamiseksi ja sisältävät samaa ADAS-teknologiaa (advanced driver assistance system), kuin autoissa käytetään. Perustavana teknologiana on Boschin tutkasensori, jarru-, moottorinohjausjärjestelmä sekä HMI, human machine interface, eli ihmisen ja koneen välinen käyttöliittymä, jotka toimivat yhdessä parantaen motoristien turvallisuutta ja mukavuutta.
Boschin tutkimusten mukaan ARAS-järjestelmät pystyvät estämään joka seitsemännen moottoripyöräonnettomuuden. Tämä johtuu siitä, että järjestelmän elektroniikka monitoroi jatkuvasti moottoripyörän ympäristöä ja vastaa potentiaalisesti vaarallisiin tilanteisiin nopeammin kuin mitä ihmiset pystyvät reagoimaan.
ARAS
ACC, mukautuva vakionopeudensäädin: Ajettaessa vilkkaassa liikenteessä oikean etäisyyden säilyttäminen edessäajaviin ajoneuvoihin vaatii paljon keskittymistä ja voi olla raskasta kuljettajalle. ACC säätää ajoenuvon nopeuden liikennevirran mukaan ja säilyttää oikean etäisyyden. Tämä voi estää törmäykset edessäajavaan ajoneuvoon. Lisäksi ACC paitsi tuo mukavuutta kuljettajille, myös mahdollistaa sen, että he pystyvät keskittymään paremmin tiehen ja sen tapahtumiin, etenkin vilkkaassa liikenteessä.
Törmäyksenvaroitin: Bosch on kehittänyt törmäyksenvaroitusjärjestelmän moottoripyöriä varten vähentääkseen törmäyksiä ja niitten mahdollisia seuraamuksia. Jos järjestelmä huomaa, että toinen ajoneuvo on vaarallisen lähellä, eikä pyörän kuljettaja näytä reagoivan tilanteeseen, se varoittaa tätä akustisin tai optisin signaalein.
Sokean pisteen valvonta: tutkasensorit monitoroivat pyörän lähiympäristöä ja auttavat kuljettajaa vaihtamaan kaistaa turvallisesti. Järjestelmä tarkistaa, onko lähistöllä sellaisia objekteja, joita kuljettajan on vaikea havaita, ja aina kun tämän sokeassa pisteessä on ajoneuvo, tekniikka varoittaa tätä valosignaalilla esimerkiksi taustapeilin kautta.
Kawasaki ei vielä ilmoittanut, milloin ja missä malleissa mahdollisesti ensimmäisenä järjestelmä otetaan käyttöön, mutta ehkä aikaisintaan 2021.